وزارت خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: لوری بریستو سفیر انگلیس در مسکو امروز به وزارت خارجه روسیه احضار و با ولادیمیر تیتوف معاون اول وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و مراتب اعتراض قاطعانه روسیه در رابطه با اتهامات بی اساس دولت انگلیس مبنی بر دخالت این کشور در مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش به وی ابلاغ شد.

در بیانیه آمده است: به سفیر انگلیس اعلام شد که اقدام های دولت انگلیس دسیسه جویانه است و فدراسیون روسیه در حادثه چهارم ماه مارس سالزبری (مسمومیت اسکریپال و دخترش) دست نداشته است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: معاون وزیر خارجه روسیه به سفیر انگلیس متذکر شد که مسکو به اولتیماتوم لندن تا زمانی که نمونه ماده شیمیایی که طرف انگلیسی به آن اشاره می کند به طرف روسی ارایه نشود، پاسخ نخواهد داد.

به گزارش رسانه ها، ترزا می نخست وزیر انگلیس دیروز در نشست پارلمان انگلیس به روسیه یک شبانه روز فرصت داد که در مورد مسمومیت اسکریپال توضیح دهد.

در بیانیه گفته شده است: تا زمانی که انگلیس مطابق با کنوانسیون منع سلاح شیمیایی رفتار نکند که در آن تحقیقات مشترک حادثه پیش بینی شده و روسیه برای آن آمادگی دارد، مسکو به خواسته آن کشور پاسخ نمی دهد. «بدون این اقدام هر گونه اظهار نظر مقام های انگلیسی بی معنی است؛ در این وضعیت بر این باوریم که حادثه (مسمومیت اسکریپال و دخترش) تلاش غیرصادقانه دیگری از سوی دولت انگلیس برای بی اعتبار کردن روسیه است.»

در پایان بیانیه گفته شده است: هر گونه تهدید به اتخاذ تدابیر تحریمی در مورد روسیه بدون پاسخ نخواهد ماند و طرف انگلیسی باید این واقعیت را درک کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته نشست پارلمان انگلیس را که در آن ترزا می روسیه را متهم کرد، سیرک خواند و گفت: این سیرک بود و فقط یک برداشت از آن می توان کرد که یک کارزار تبلیغاتی و سیاسی برگزار شد که اساس آن بر دسیسه چینی استوار شده بود.

&#۳۹;سرگئی اسکریپال&#۳۹; جاسوس پیشین روسیه که در بریتانیا زندگی می‌کرد، هفته گذشته به همراه دخترش، بیهوش روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبوری پیدا شد.

سرگئی اسکریپال ۶۶ ساله در سال ۲۰۱۰ میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد. در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با ۱۰ جاسوس آمریکا مبادله کرد.

سرگئی اسکریپال یک مامور پیشین اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال ۲۰۰۶ میلادی به ۱۳ سال حبس در مسکو محکوم شد.

او متهم بود که هویت جاسوسان روسی در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.۶ انگلیس داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.