حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد - معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی - روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های ایام اعتکاف که از روزها ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه همزمان با ایام ماه رجب و ایام‌البیض در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: اعتکاف یکی از سنت‌های اسلام است که پیامبر (ص) و حضرات معصومین (ع) نیز بر آن تأکید داشته‌اند. در قبل از اسلام نیز اعتکاف در ادیان آسمانی بوده و همواره در طول تاریخ اسلام به اعتکاف توجه ویژه‌ای شده است. با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و به برکت انقلاب در کشور ما نیز توجه بیشتری به اعتکاف شد و طبق فرمایشات رهبری می‌توانیم بگوییم امروز یکی از رویش‌های انقلاب اعتکاف است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان تبلیغات جهت احیای این سنت حسنه در دو دهه قبل برنامه‌هایی را در سطح جامعه مطرح کرده و آن‌ها را اجرا کرده است، یادآور شد: در ایام اعتکاف تعداد چند هزار نفر شرکت‌کننده در مراسم معنوی حضور پیدا می‌کنند. در سال ۹۶، ۷۷۰هزار و ۹۱۷ نفر در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به سال ۹۵، ۲۱ هزار نفر افزایش داشته است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اعتکاف فقط در مسجد برگزار می‌شود و برگزاری آن در سایر اماکن مذهبی جایز نیست تأکید کرد: اعتکاف باید در مساجدی برگزار شود که از نظر شرعی تمام مردم بتوانند در آن رفت و آمد کنند که در اصطلاح از این مساجد به عنوان مساجد جامع یاد می‌شود. ۶۱۳۳ مسجد در کل کشور در سال ۹۶، ۷۷۰ هزار و ۹۱۷ معتکف را پذیرا بودند.

روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه متقاضیان که در مراسم معنوی اعتکاف حضور پیدا می‌کنند باید فضای لازم در مساجد برای پذیرایی آن‌ها وجود داشته باشد، ‌تأکید کرد: سرویس بهداشتی و خدماتی، امنیت، بهداشت، مسائل فرهنگی و... جزو مواردی است که مساجد باید برای معتکفین در نظر بگیرد. حدود ۷۰ درصد معتکفین ما جوانان هستند. بیش از ۶۵ درصد خانم‌ها و در حدود ۳۵ درصد آقایان در مراسم اعتکاف سال ۹۶ حضور داشتند. این تعداد نسبت به سال گذشته با کاهش هشت درصدی بانوان روبرو بود و در مقابل ۲۶ درصد حضور آقایان در مراسم معنوی اعتکاف افزایش داشت.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف نوعا افراد تحصیلکرده هستند، ادامه داد: در بین معتکفان در مجموع ۱۵ هزار نفر افراد بی‌سواد شرکت می‌کنند. در روستاها نیز مراسم معنوی اعتکاف برگزار می‌شود که در مجموع ۲۱۳ هزار و ۴۸۸ نفر از معتکفین ما در روستاها هستند و ۵۵۷ هزار و ۴۲۹ نفر از معتکفان در شهرها حضور دارند. در گروه‌های شغلی می‌توانیم بگوییم بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان طلبه‌ها و دانش‌آموزان هستند و تعداد افراد مجرد و متأهل نیز مساوی است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با ارائه آماری از تعداد شرکت‌کنندگان برای بار اول، دوم، سوم و بیشتر از سه بار در مراسم معنوی اعتکاف شرکت‌ کرده‌اند، ‌تصریح کرد:در سال ۹۶ در مراسم معنوی اعتکاف ۱۹۳ هزار و ۳۲۸ نفر برای بار اول، ۱۹۲ هزار و ۱۹۲ نفر برای بار دوم، ۱۵۷ هزار و ۷۴۴ نفر برای بار سوم و ۲۳۲ هزار و ۶۴۲ نفر بیشتر از سه بار در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند.

وی در ادامه با اشاره به نحوه ثبت نام و هماهنگی‌هایی که باید سایر نهادها با سازمان تبلیغات اسلامی انجام بدهند، گفت: ثبت نام‌ها باید با هماهنگی سازمان تبلیغات صورت بگیرد و شبکه‌های مردمی، نهادها و ارگان‌ها را از طریق سازمان تبلیغات به یکدیگر وصل می‌کنند. بیش از ۳۰۰ جلسه در کشور شکل گرفته است تا مراسم معنوی اعتکاف به خوبی برگزار شود و هماهنگی‌های لازم جهت امنیت، بهداشت، موارد اورژانسی، وقوع حوادث و ترویج برنامه‌های فرهنگی را در دستور کار داشته‌ایم تا معتکفین از هر نظر آسوده‌خاطر به عبادت بپردازند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: هزینه دولتی برای مراسم معنوی اعتکاف نیست بلکه وسیله خود مردم هستند. ارقام دریافت کننده از معتکفین در شهرها، روستاها و استان‌ها و مناطق کاملا متفاوت است. هر کس به هر مقداری که می‌تواند برای تهیه سحری و افطاری معتکفین مبلغی را می‌دهد. ما از خیرین می‌خواهیم که نذورات و مشارکت‌هایی را برای مراسم معنوی اعتکاف داشته باشند.

روحانی‌نژاد با اشاره به این مطلب که ما به تمام مساجد اعلام کرده‌ایم که تراکم برنامه‌ریزی‌ها را کمتر کنند تا خلوت معتکفین حفظ شود، گفت: مهمترین افراد از جمله ائمه جماعات، هیأت امنای مساجد و سایر نهادهای فرهنگی مثل بسیج، موسسات فرهنگی و مردمی در مراسم معنوی اعتکاف می‌توانند اثرگذار باشند و از تمام ائمه جمعه خواسته‌ایم که در خطبه‌های نماز جمعه برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف را تبیین کنند.

وی یادآور شد: ثبت نام به دو صورت اینترنتی و در مکان‌هایی که امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد به صورت دستی انجام می‌شود. هیچ مرکزی بدون هماهنگی سازمان تبلیغات نمی‌تواند به مراسم معنوی اعتکاف ورود پیدا کند. دلیل آن هم این است که عرفان‌های کاذب از این مسئله سوءاستفاده نکنند و دستگاه‌ها با هماهنگی بیشتری بتوانند خدمات فرهنگی را به مردم ارائه بدهند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد:‌امسال ایام اعتکاف همزمان شده است با تعطیلات عید نوروز، یعنی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه. با توجه به تعطیلی این ایام احتمال دارد که شاهد کاهش معتکفین باشیم ؛ اما در عین حال نیز می‌تواند فرصتی نیز باشد تا افراد راحت‌ در این مراسم شرکت کنند. ما مبلغینی را از قم به این مراسم اعزام می‌کنیم و با سازمان دارالقرآن هماهنگ شده است که از قاریان برجسته مراسم‌های معنوی اعتکاف استفاده کنیم. همچنین با کانون مداحان نیز هماهنگ شده است که مداحان کشوری در این مراسم حضور داشته باشند و سه برنامه عمده از جمله ویژه برنامه ولادت حضرت علی (ع)، برنامه سالروز وفات حضرت زینب (س) و مراسم عمومی ام‌ داوود را داریم.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه در روز وفات حضرت زینب (س) به تمام مساجد اعلام شده است که از خانواده‌های مدافعان حرم تجلیل داشته باشند، گفت: این کار یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های ما در سال جدید است و با توجه به اینکه در سال ۹۶ شهید حججی یکی از مدافعان حرم بود که در عرصه مسائل فرهنگی توانست تأثیرات بسیار زیادی داشته باشد، ما برنامه‌های فرهنگی را ویژه این شهید در مساجد طراحی کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه ایام اعتکاف سه روز در ماه رجب است که امسال مصادف شده است با ایام عید نوروز، تأکید کرد: در سایر ماه‌های سال نیز مراسم معنوی اعتکاف را می‌توان انجام داد و از واجب‌های مراسم اعتکاف شرط روزه‌داری است. به جز در عید قربان و عید فطر سایر ماه‌ها می‌توان اعتکاف را برگزار کرد و تعداد آن را می‌توانیم تکرار کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با ارائه توصیه‌هایی برای اینکه معتکفین بتوانند از برنامه‌های این سه روز بیشترین استفاده را ببرند، گفت: ما در صدد هستیم که موانع شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف رفع شود و برای همین منظور از معتکفین می‌خواهیم که در این سه روز از موبایل و تبلت فاصله بگیرند و بستگان آن‌ها مراجعات زیادی نداشته باشند تا آن‌ها بتوانند از مراسم معنوی اعتکاف بیشتر بهره ببرند. طبق هماهنگی‌های انجام شده نیز تراکم برنامه‌ها را شدیدا کم کرده‌ایم تا معتکفین به حال خود باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.