روسیا الیوم گزارش داد، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و پیام شفاهی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور را تحویل گرفت.

وزیر خارجه قطر در اظهارات مطبوعاتی پس از این دیدار در خارطوم گفت، پیام شفاهی امیرش درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن را تقدیم کرد.

وی افزود، با ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان پیرامون طرح‌های مشترک میان دو کشور و مکانیزم توسعه همکاری بحث و تبادل نظر کرده است.

آل ثانی افزود: مزایای توافقنامه دوحه و روند صلح دارفور را بررسی کردیم و خوشحالیم که بسیاری از گروه‌ها در راستای تقویت ثبات و امنیت سودان خواهان پیوستن به این توافقنامه هستند.

وی ادامه داد: توافق کردیم که به زودی نشستی برگزار و کمیته رایزنی فرهنگی میان وزارت خارجه‌های قطر و سودان به منظور پیگیری طرح‌های مشترک تشکیل شود.

وزیر خارجه سودان هم از حمایت دولت و ملت قطر از سودان در سال‌های گذشته قدردانی کرد و گفت، همین کفایت می‌کند که توافقنامه دوحه در مسیر صلح دارفور بود و در دیدار با آل ثانی تکمیل پرونده توافقنامه دوحه درباره بازسازی دارفور را بررسی کرده و در انتظار همکاری و روابط دوجانبه بیشتر است.

وی افزود، کمیته رایزنی سیاسی میان وزارت خارجه‌های دو کشور ابزاری برای بررسی روابط دوجانبه میان دو کشور هر شش ماه خواهد بود.

وزیر خارجه قطر روز شنبه در یک سفر رسمی دو روزه وارد خارطوم شد.

دوحه ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ بر امضای توافقنامه صلح نظارت داشت که جنبش‌های شورشی اصلی دارفور مخالف آن بودند در حالی که دولت و جنبش «آزادی و عدالت»، یکی از گروه‌های شورشی علیه دولت آن را امضا کردند.

براساس بیانیه‌های رسمی، قطر در قالب ۴۰ طرح کشاورزی، توریستی و ساخت و ساز ۱.۵ میلیارد دلار در سودان سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.