از سناریوهایی که می توان ادعا کرد این است که هیات رییسه مجلس عمداً در این مقطع خاص زمانی و در روزهای پایانی سال نسبت به اعلام وصول این چندطرح استیضاح به‌صورت یک‌جا و یک‌باره اقدام کرده تا اولاً این چند فقره استیضاح، همدیگر را تحت‌الاشعاع قرار دهند و درثانی، در این روزهای منتهی به پایان سال، مطرح شوند تا فقط مطرح شده باشند و عملاً بلا را از سر دولت دور کنند. 

مقدمه‌چینی برای تفکیک وزارتخانه‌ها

البته این تنها سناریوی موجود نیست و گروهی دیگر از نمایندگان معتقدند طرح این 3 استیضاح به‌ویژه 2 مورد جدی‌تر یعنی استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با ریسمانی نامرئی به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها مرتبط است. خالقان این سناریو ادعا می‌کنند طرح موضوع استیضاح وزرای کار و راه بیش از آن‌که به عملکرد ربیعی و آخوندی مربوط باشد، به این دلیل مطرح شده که مشکلات عدیده ناشی از وسعت این دو وزارتخانه و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس یادآوری کنند تا هنگامی که در ابتدای سال آینده لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، و صنعت، معدن و تجارت در مجلس مطرح شد، مسیری هموارتر در پارلمان داشته باشد. 

یک قربانی

گروهی دیگر از ناظران پشت‌پرده سیاست هم از سناریویی دیگر صحبت می‌کنند. سناریویی که حسن روحانی رییس‌جمهوری را مقابل وزرایش قرار داده و مدعی است اعلام وصول این 3 استیضاح ازسوی هیات رییسه مجلس با رضایت رییس‌جمهوری صورت گرفته تا ازطرفی، از فشار حاکم بر دولت بکاهد و فی‌المثل بار سنگین انتقادها درمورد سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت را سبک کند و در ازای این آسودگی، نهایتاً یک وزیر قربانی شود، نه کل هیات دولت. 

آن‌چه مسلم است، نمی‌توان با قطعیت درباره هیچ‌کدام از این سناریوها و سناریوهای مشابه صحبت کرد و تنها حکمی که به‌طور قطع صادر شده و اجرا می‌شود این است که علی ربیعی و عباس آخوندی در جلسات نوبت صبح و بعدازظهر سه‌شنبه پیش‌رو و محمود حجتی نیز در جلسه نوبت صبح روز چهارشنبه برای دفاع از عملکردشان در برابر متقاضیان استیضاح به پارلمان می‌آیند و وقتی در انتهای این هفته معمای این 3 استیضاح حل شد، قضاوت درباره سناریوهای احتمالی نیز آسان می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.