رییس جمهور چین در این تماس تلفنی با اظهار امیدواری نسبت به ثمر بخش بودن مذاکرات دو کشور، از ترامپ خواست هر چه زودتر این گفت و گوها را آغاز کند.

او تغییرات مثبت روابط بین دو کره را تصدیق کرد و گفت چین با هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای و حل این مساله از طریق گفت و گو و مذاکره، حمایت خواهد کرد.

او گفت: چین متعهد به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره است و گفت گو و مذاکره نیز تنها راه حل این مساله است.

وی گفت: از اینکه رییس جمهور آمریکا مایل به حل مساله هسته ای کره شمالی از طریق گفت و گو است قدردانی می کنم و امیدوارم گفت و گوهای ایالات متحده و کره شمالی به زودی شروع شود و به یک نتیجه مثبت برسد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز در این تماس گفت: برگزاری این گفت و گوها نشان می دهد پیشنهاد رئیس جمهور چین مبنی بر یک راه حل سیاسی برای مسئله شبه جزیره کره ، درست بوده است.

رییس جمهور آمریکا افزود: ما راه حل مسالمت آمیز حل مسائل هسته ای کره شمالی را ترجیح می دهیم.

وی افزود: ایالات متحده به صورت جدی از مشارکت چین در میانجیگری در بحران قدردانی می کند و مایل است با چین در این مورد همکاری کند.

دو رهبر همچنین در این مکالمه تلفنی در مورد روابط دوجانبه چین و ایالات متحده صحبت کردند.

رییس جمهور چین گفت: پکن خواهان ترویج روابط دوجانبه ،مبتنی بر احترام متقابل و منافع متقابل و کنترل اختلافات با واشنگتن است.

شی همچنین خواستار تلاش برای ایجاد توافق و دستاوردهای بیشتر در همکاری دو جانبه شد.

«چونگ ایو یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی روز پنجشنبه به وقت آمریکا اعلام کرد که به درخواست کره شمالی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تا ماه مه (اردیبهشت ۹۷) با یکدیگر دیدار می کنند.

یونگ که بیرون از کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت که «اون» مشتاق بوده «در اسرع وقت» با ترامپ دیدار کند و این درخواست مورد موافقت رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز عصر پنجشنبه (به وقت محلی) با صدور یک بیانیه، برنامه‌ریزی برای دیدار «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را تایید و اعلام کرد که زمان و مکان این دیدار «متعاقبا مشخص خواهد شد».

دیدار اون و ترامپ قرار است تا ماه مه (اردیبهشت ۹۷) برگزار شود و احتمالا پیش از آن نیز سران دو کره پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

شبه جزیره کره سال ها است به صحنه کشمکش های سیاسی و نظامی کره شمالی، آمریکا و هم پیمانانش تبدیل شده است و تحولات اخیر می تواند راه برون رفتی از این بن بست باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.