سومریه نیوز گزارش داد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود گفت: ما به کارمندان اقلیم کردستان مژده می‌دهیم که حقوق کارمندان را پرداخت کرده و فرودگاه‌ها را بازگشایی خواهیم کرد. ما برای مجازات کردن اقلیم کردستان فرودگاه‌هایشان را نبستیم اما یک شرط واحد داشتیم و آن این بود که فرودگاه‌ها تحت نظارت بغداد باشند. این یک مسئله قانونی است که اخیرا مقامات اقلیم با آن توافق کردند.

العبادی درباره موضوع پرداخت حقوق کارمندان اقلیم گفت: مشکل اصلی این بود که کارمندان اقلیم از همتایانشان در بقیه مناطق عراق جدا بودند و ما اطلاعات یا ارقامی نداشتیم. آن‌ها نظامی برای پرداخت حقوق دارند که با بقیه عراق فرق می‌کند.

وی گفت: دولت اقلیم لیست کارمندان را به طور دقیق بررسی کرد. ما تلاش می‌کنیم تا بین کارمند، بازنشسته و مستمری‌بگیر به هماهنگی بپردازیم. اقلیم کردستان در روز بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند یعنی ۱۰ درصد صادرات نفت عراق و این مقدار بسیار زیادی است.

العبادی تأکید کرد: عراق به تمامی کشورهای همجوار روی باز نشان داده و هیچ گونه اختلافاتی میان ما وجود ندارد. ما منتظر هیئت عالیرتبه ایرانی هستیم که روز چهارشنبه وارد عراق می‌شوند.

وی تأکید کرد: دولت به پرداخت حقوق کارمندان حشد شعبی پایبند است. تهدید تروریستی همچنان پابرجاست و حمایت بین‌المللی را می‌طلبد.

العبادی گفت: کاهش تعداد نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق به معنای کنار گذاشتن آموزش نیروهای عراقی نیست. هیچ گونه نیروی آمریکایی یا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در خاک عراق نیست.

العبادی درباره ناتو گفت: ناتو قبلا به خاطر ترس از شکست در جنگ به عراق نیامد اما بعدا به پیروزی اطمینان پیدا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.