فناوری فیبر نوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد. به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

شرکت مخابرات ایران در سال‌های اخیر نسبت به تبدیل شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی از کابل مسی به فیبر نوری گام برداشته و این تغییرات نیز تاکنون تا حد زیادی پیشرفت داشته است، اما شرکت‌های FCP به دلیل مقرون به صرفه نبودن و هزینه‌های بالای آن شبکه ارتباطی اختصاصی خود را ایجاد نکرده‌اند؛ ضمن اینکه شرکت مخابرات ایران این شبکه را طی سالیان طولانی ایجاد کرده است و در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور پوشش دارد.

شبکه فیبر نوری امکان ارتباط پرسرعت را فراهم می‌کند

داوود زارعیان - معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران - پیش از این با اشاره به تغییر کامل شبکه مخابراتی به فیبر نوری و وضعیت شرکت‌های ‌PCP که با ساختار کابل مسی فعالیت می‌کنند، گفته بود: شبکه فیبر نوری بستری است که امکان ارتباط پرسرعت را برای کاربران فراهم می‌کند، اما قرار نیست با توسعه شبکه فیبر نوری شبکه کابل مسی جمع‌آوری شود بلکه به موازات توسعه شبکه فیبر نوری شبکه کابل مسی نیز توسعه خواهد یافت. زیرا پیش‌بینی می‌کنیم که بخش عمده‌ای از مشتریان، اینترنت مورد نیاز خود را بر اساس سیم مسی دریافت کنند.

او معتقد است بسیاری از کاربران مخابرات درخواست دریافت خدمات روی سرعت ۴ تا ۸ مگ دارند و اصراری بر داشتن فیبر نوری ندارند. زیرا کابل مسی به راحتی تا سرعت ۸ مگ اینترنت را پوشش می‌دهد و حتی در برخی از مناطق نیز تا ۱۶ مگ نیز آزمایش شده و کابل مسی توانایی پوشش آن را داشته و مشکلی به وجود نیامده است.

البته زارعیان همچنین با تاکید بر رشد تصاعدی مصرف اینترنت در دنیا گفته بود: شبکه‌های فعلی به تدریج تا آینده‌ای نزدیک دیگر پاسخ‌گوی نیازهای بازار نخواهد بود که این مساله ضرورت توسعه فیبر نوری برای رسیدن به سرعت حداقل ۵۰ مگابیت را ایجاب می‌کند. اولین بار از سال ۱۳۹۵ بحث توسعه فیبر نوری را شروع کرده‌ایم و واگذاری‌ها برای رسیدن به اهداف‌مان ادامه دارد. او معتقد است فیبر نوری شرکت ملی مخابرات با توجه به نیاز مخاطبان به سرعت‌های مختلف از ۱۶ مگابیت تا  ۱۰۰۰ مگابیت را تامین می‌کند و مشتریان با توجه به نیازی که دارند می‌توانند و سرعت لازم را دریافت کند.

او درباره‌ی هزینه استفاده از طرح‌های فیبر نوری نیز می‌گوید: هزینه استفاده از این طرح همانند اینترنت عادی است با این تفاوت که هزینه مودم آن کمی گران‌تر است و به سیم‌کشی داخلی نیاز دارد، اما این مزیت اصلی را دارد که از سرعت بالاتر و کیفیت بیشتری برخوردار است. روی سیم‌های مسی ما نهایتا می‌توانیم اینترنتی با سرعت ۲۰ مگابیت را بدهیم در حالی که در شبکه فیبر نوری این سرعت به ۱۰۰۰ مگابیت نیز می‌رسد.

٣٠ درصد خطوط تلفن ثابت ظرفیت ارائه سرویس بیش از دو مگ را ندارند

با وجود این، چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - نیز با اشاره به مشکلاتی که کابل‌های مسی دارند، اظهار کرده بود: هم‌اکنون ٣٠ درصد خطوط تلفن ثابت ظرفیت ارائه سرویس اینترنت بالاتر از دو مگابیت بر ثانیه را ندارند و باید در این بخش سرمایه‌گذاری روی توسعه فیبر به جای سیم مسی انجام شود.

از طرفی صادق عباسی شاهکوه - مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت - درباره اتصال کشور به فیبر نوری اظهار کرده بود: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیاست اتصال همه روستاهای کشور به فیبر نوری دنبال می‌شود. در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات مکلف شده است که ۸۰ درصد خانوارها را به اینترنت با سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دهد.

همچنین اخیرا برخی مدیران مخابراتی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت جایگزینی فیبر نوری با کابل‌های مسی اعلام کرده بودند تا سال ۲۰۲۰ تمام روستاها و شهرهای کشور همانند یک تار عصبی گسترده، تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد گرفت.

در نهایت همان‌طور که وزیر ارتباطات هم اذعان دارد، کابل‌های قدیمی که امروزه در منازل برای انتقال داده‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند و اگرچه شاید به زعم برخی، کاربران عادی اینترنت نیازی به اینترنت با سرعت‌های چند ده مگابیتی نداشته باشند، اما گسترش فناوری به مرور به این سمت حرکت خواهد کرد و همین موضوع لزوم حرکت به سمت فیبر نوری را آشکار می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.