محمدجواد حق شناس، فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه القای ناامیدی امری مهلک و کشنده برای جامعه است، گفت: از مسئولان، نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتظار می‎رود که به این موضوع بیشتر بپردازند. چرا که قطعا موجی که از یاس و ناامیدی به سطح جامعه منتقل شود اثر تخریبی بسیار گسترده ای دارد و بر روی روند اصلاح طلبی هم اثرات خود را خواهد گذاشت. هرکسی که حرکتی را آغاز کند تا بتواند کار مثبتی انجام دهد اگر ناامید شود از حرکت باز خواهد ایستاد و در این صورت کشور حتما آسیب جدی خواهد دید.

حق شناس با تاکید بر اینکه در ماههای اخیر القای حس ناامیدی بیشتر شده است گفت: این ناامیدی نه تنها در سطح آحاد جامعه حتی در بخشی از مدیران میانی و حتی مدیران عالی هم مشهود است.

او با اشاره به اینکه یک بخشی از القای ناامیدی ممکن است با برنامه ریزی انجام بگیرد، گفت: آنچه را که شاهد آن هستیم نتیجه طبیعی رفتارهایی است که جامعه بعنوان یک وجود زنده به آن واکنش نشان می‎دهد. جامعه ما مثل انسانی است که افسردگی دارد و باید درمان شود.

او با تاکید بر اینکه بخشی از ناامیدی به عملکرد و رفتار خود مسئولان باز می گردد، گفت: رییس جمهور، خود هشدار می دهد که جامعه را ناامید نکنید، اما من فکر می کنم بخشی از این مشکل به رفتار دولت و عملکرد خود ایشان برمی‌گردد که منجر به القای ناامیدی در جامعه می‎شود.

این عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: ۲۴ میلیون نفر به آقای روحانی رای می دهند، کلی ذوق و شوق و اشتیاق ایجاد می شود. ولی ایشان کابینه را به گونه ای تعیین کردند که در برخی موارد هیچ ربطی به رای ۲۴ میلیونی ملت ایران ندارد. شما فکر می کنید که اثر طبیعی این کار چیست؟ چه کسی می آید که مردم را ناامید کند؟ ما که نباید از آقای حسین شریعتداری و یا مسعود ده نمکی گله مند شویم که چرا آنها ناامیدی را تزریق می کنند.

حق‌شناس یادآور شد: خوب است ایشان یک نگاهی به خود، حلقه همکاران و دولت خود بیندازد، آنوقت بخشی از این ناامیدی را می بیند که توسط دولت ایشان به جامعه تزریق شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: برای عبور از چنین معضلی باید به سمت جوان گرایی برویم. دولت می خواهد در یک وزارتخانه و یا در استانی امید ایجاد کند اما در یک استان، استاندار ۷۰ ساله‎ای منصوب می کند که در جلسات خود از ساعت ۱۲ به بعدازظهر، چرت می زند. فکر می کنید که در بین مدیران کل استان چه حال و حوصله ای باقی می ماند که بخواهند معضلی را در استان حل کنند.

حق شناس گفت: در یک استان، استانداری موفق بود و کارش را درست انجام می داد و همه هم از او راضی بودند و در بررسی ها جز بهترین ها بود. اما به دلیل فشارهای غیرمعقول بیرونی برداشته می شود و جایش کسی می آید که شاید یک چهارم توانمندی او را نداشته باشد. فکر می کنید که در آن استان چه اتفاقی می‎افتد؟

او تاکید کرد: دولتمردان ما نباید دیگر دنبال عوامل خارجی و جریان رقیب بگردند تا عوامل یاس و ناامیدی را از میان آنان معرفی کنند.

حق شناس با طرح این سوال که چرا به خودمان و رفتارهای خودمان نگاه نمی کنیم؟، به یادآوری حوادث دی ماه امسال پرداخت و گفت: یک سری از رفتارهای مردم کاملا طبیعی و ناشی از نوع کنش و رفتاری است که در سطح مدیران و نخبگان جامعه دیده می شود. مردم انتظار دارند که به درستی عمل شود. در غیر این صورت به دو شیوه ظاهر می شوند. یا به همان روش دی ماه امسال عمل می کنند که تبدیل به یک سری تظاهرات می شود که با چاشنی خشونت توام است و ساختار حکومت آن را نمی پسندد و به سمت سرکوب آن پیش می رود. یا اینکه فکر می‌کنند که در اینجا اعتراض جوابگو نیست آن موقع است که دچار یاس می شوند و دیگر هم هیچ برخوردی از خود نشان نمی دهند.

حق شناس در پایان تاکید کرد: ما در هر صورت بازی دو سر باختی را شروع کرده ایم. یعنی چه تبدیل به خشونت و تظاهرات و اعتراض شود و چه تبدیل به یاس و ناامیدی و دلمردگی و عدم فعالیت شود ما بازنده تمام معنایی در این ماجرا هستیم و قطعا باید کمک کنیم که جامعه به سمت روندی که هر دو سوی آن باخت است حرکت نکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.