آسوشیتدپرس گزارش داد، یکی از ژنرال‌های ارتش هند مدعی است که گروهی از نیروهای جدایی‌طلب شامگاه یکشنبه به سمت یک ایست بازرسی در منطقه شوپیان در جنوب کشمیر تیراندازی کردند و پس از آن تیراندازی با سربازان رخ داد.

به گفته او، یک نیروی جدایی‌طلب و سه جوان غیر نظامی وابسته کشته شدند و یک مسلسل از محل درگیری کشف شد. جسد غیرنظامی چهارم هم بعدا کشف شد. اما مقام‌های محلی می‌گویند این غیرنظامیان عمدا کشته شدند.

صدها تن از معترضان هم به دنبال این درگیری‌ها به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه ارتش هند سر دادند و خواستار پایان حکومت دهلی‌نو بر کشمیر شدند. زد و خوردهای متعددی در چندین منطقه به وقوع پیوست و سربازان پلیس و نیروهای وابسته به ارتش تلاش داشتند معترضان را متوقف کنند. پلیس کشمیر در سخنانی محتاطانه این سه جوان کشته شده را "وابسته به شبه‌نظامیان" توصیف کرده و وعده تحقیقات داده است.

کشمیر میان پاکستان و هند تقسیم شده است و دو کشور بر کل این منطقه ادعا دارند. نیروهای جدایی‌طلب هم از ۱۹۸۹ علیه حاکمیت هند مبارزه می‌کنند و می‌خواهند این منطقه هیمالیایی تحت حاکمیت پاکستان و  یا یک کشور مستقل باشد. اکثر ساکنان در بخش کشمیر هند از فعالیت‌ نیروهای جدایی‌طلب حمایت می‌کنند. هند، پاکستان را به مسلح کردن و آموزش این نیروها متهم می‌کند اما پاکستان این اتهامات را نمی‌پذیرد. حدود ۷۰ هزار تن در این قیام کشته شدند و منجر شد تا ارتش هند دست به سرکوب بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.