محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید نوسانات اخیر در بازار ارز جنبه هیجانی دارد.

 قیمت دلار صبح امروز در بازار تهران کمتر از ۴۵۰۰ تومان بود اما با محدودیت های اعمال شده در بازار، عملا با قیمتی بیش از ۴۷۰۰ تومان فروخته می شد.

بنابر گزارش ها، تعداد دلال ها در بازار ارز کمتر شده اما محدودیت های اعمال شده از ده روز پیش، مانند سقف هزار دلار برای فروش به هر فرد آن هم با کارت ملی، باعث شده است که تعداد کمی از صرافی ها به فروش دلار و یورو تمایل نشان دهند. به این ترتیب، صف های طولانی جلوی همان صرافی ها نیز تشکیل شد.

در بازار ارز فردوسی، در محدوده خیابان منوچهری و چهارراه استانبول که معمولا معاملات صوری نیز در آنها انجام می شد، هنوز حضور ماموران انتظامی مشهود است.

 

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهراندر گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، عدم تمایل صرافی ها برای فروش دلار و یورو و نیز بالا رفتن قیمت فروش دلار در معاملات واقعی را ناشی از فضای هیجانی بازار ارز می داند.

او می گوید: نوسانات اخیر جنبه هیجانی دارد؛ وگرنه خود ما هم در اتاق بازرگانی قیمت دلار را ۴۴۵۰ تومان درآورده بودیم.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهرانی، اگر مدتی بگذرد و دولت بتواند دلار مورد نیاز را تامین کند، بازار دوباره به حالت تعادلی بازخواهد گشت.

نجفی منش معتقد است دولت باید ارز مورد نیاز برای تولید را از طریق بانک ها و صرافی ها تامین کرده و ارز مسافرتی را هم مانند گذشته از طریق عرضه در فرودگاه تامین کند.

او گفت تلاطم بازار ارز و اینکه چه زمانی به تعادل برسد، قابل پیش بینی نیست اما بستگی به اقدامات دولت در تامین ارز دارد.

۲۵ بهمن ماه بود که پلیس در عملیاتی، ۱۰ صرافی را در بازار ارز پلمپ کرد؛ به ۱۶ صرافی اخطار داد و حدود ۹۰ نفر از اخلالگران بازار را نیز دستگیر کرد.

نجفی منش درباره تاثیر این اقدامات می گوید: معمولا این روش‌ها جوابگو نیست و قبلا هم نتیجه خوبی از این روش ها گرفته نشده و باید روش های دیگری را امتحان کرد.

او معتقد است اگر دولت مکانیسمی داشته باشد که به دست اندرکاران و نیازمندان واقعی ارز آرامش بدهد بازار ارز هم به تعادل خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.