محمد تقی حسینی سفیر ایران در مکزیک در گفت‌وگو با مجله تحلیل سیاسی مکزیک با بیان این‌که ایران بر ضرورت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارد، اظهار کرد: ایران معتقد است امنیت برای همه باید توام با احترام باشد، همکاری جمعی در خلیج فارس و در سراسر منطقه ضروری است و ما از سیاست خصمانه با هیچ کشوری پیروی نمی‌کنیم، ما به مسئولیت و همکاری متقابل در خلیج فارس، از جمله  با عربستان سعودی و دیگران اعتقاد داریم.

وی همچنین با اشاره به روابط تاریخی ایران و روسیه گفت: اگر چه در برخی از موارد با یکدیگر اختلافات نظرهایی داشته‌ایم اما در حال حاضر همکاری‌های زیادی در بسیاری از مناطق مانند خاورمیانه و دریای خزر میان ما وجود دارد که هر دو طرف، منافع‌مان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌ایم.

سفیر ایران در مکزیک به روابط دو کشور ایران و ترکیه نیز اشاره و اظهار داشت: ترکیه یکی از همسایه‌های  ایران است که با آن‌ها ارزش‌ها، فرهنگ، اقتصاد و ژئوپلیتیک مشترک داریم.  هرچند که اختلاف نظرهای طبیعی که از طریق گفت‌وگو قابل حل هستند، با یکدیگر داریم.

حسینی با بیان این که ایران علیه گروه تروریستی داعش نیز به نبرد پرداخته است، گفت: آمریکا و عربستان سعودی این گروه‌ها را تامین مالی کرده، آنها را مسلح کرده و از نظر سیاسی از آنها پشتیبانی کرده‌اند. اگر ایران به موقع اقدام نکرده بود، اکنون جهان می‌بایست با این گروه‌ها در بغداد، دمشق و اربیل روبرو می‌شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این که ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است، ابراز کرد: ایران به دنبال تکنولوژی برای توسعه کشور است، مواردی از قبیل تولید برق و نیز تجهیزات تشخیص پزشکی و سایر موارد استفاده صلح آمیز، همانطور که فعالیت‌های ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی  (IAEA) مورد تایید قرار گرفته است. ایران هرگز قصد نداشته که سلاح‌های کشتار جمعی داشته باشد.

سفیر ایران در مکزیک همچنین بیان کرد: رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد، یک بازی خطرناک را آغاز کرده است. ترامپ، نمی‌تواند به طور یک جانبه این توافق را لغو کند؛ چرا که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک توافق چند جانبه است و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار گرفته است.

 حسینی ادامه داد: متاسفانه، ترامپ می‌خواهد این موافقت‌نامه را از بین ببرد و این تنها موافقت‌نامه‌ای نیست که می‌خواهد نابود کند. او  در مورد توافقنامه تجارت آزاد از آمریکا شمالی (نفتا)، موافقتنامه ترانس پاسیفیک (TPP)، موافقتنامه پاریس در خصوص تغییرات آب و هوایی هم همین روش را در پیش گرفته است. این یک فاجعه برای ایالات متحده آمریکا خواهد بود چرا که پس از این، کسی نمی‌تواند باور کند که می‌توان مسائل صلح و امنیت را از طریق مذاکره حل و فصل کرد یا اینکه اعتباری برای موافقتنامه های بین‌المللی وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر آمریکا می‌خواهد توافق را به پایان برساند، پیام این اقدام این است که دیگر از طریق کانال‌های دیپلماتیک، هیچ چیز نمی‌تواند به دست آید. این، نه تنها به ایران بلکه به شورای امنیت نیز آسیب می رساند. قوانین بین المللی را  به چالش می کشد و صلح و امنیت جمعی را تهدید می کند. ایران اولین کشوری نخواهد بود که از این توافق خارج می شود. ایران با اعتقاد کامل وارد شده است و  می خواهد که طرف‌های  دیگر نیز، مسئولیت خود را بپذیرند، زیرا این توافق  برای همه بسیار مهم است.

حسینی در ادامه با اشاره به این‌که اعتراض در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده و انجام اعتراض‌ها یک امر طبیعی در ایران است، گفت: متاسفانه، این بار عناصر خرابکاری وارد موضوع شدند و اعتراض ها را به اقدامات خشونت آمیز تبدیل کردند، واضح بود که اینها به دنبال خواسته‌های سیاسی یا اقتصادی نبودند. بلکه به دنبال ایجاد هرج و مرج و آشوب بودند. به همین دلیل شهروندان خیلی سریع خود را از آنها جدا کردند این عناصر سعی کردند خشونت را افزایش دهند و آن را به یک بحران جدی برای کشور تبدیل کنند.

وی با بیان این که ، خراب‌کاران دستورالعمل‌های خود را از خارج از کشور و از برخی کشورهای همسایه مانند عربستان و یا ایالات متحده آمریکا دریافت می‌کردند، اما شکست خوردند، اظهار کرد: در این مورد حتی ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رویکرد  متکبرانه در توئیت‌های متعددی آشکارا از شورش‌ها حمایت کرد. گذشته از اینها واقعا در ایران اتفاق خاصی نیفتاد. وضعیت بعد از سه یا چهار روز پایان یافت.

سفیر ایران در مکزیک در پاسخ به این سوال که  آیا بین این خشونت در ایران و تحریکات خارجی که موجب بی ثباتی سوریه شده است، شباهت وجود دارد؟،‌اظهار کرد: ما اطلاعات خوبی از همه ابعاد این موضوع و چگونگی مداخله برای ایجاد آشوب داریم که البته من الان قصد باز کردن آن ها را ندارم. آنها برای ایران همان سناریویی را می خواستند بوجود آورند که در سوریه اتفاق افتاد.  اما چیزی که آنها از درک آن ناتوان بودند ثبات و اقتدار سیستم امنیتی ایران بود.

حسینی تاکید کرد: ایران کشور قوی است که دارای یک دولت مقتدر است. امنیت ما از خارج  از مرزهای‌مان تامین نمی‌شود، بلکه از حمایت و آمادگی مردم ما برمی‌خیزد. ما مطمئن هستیم آنها که در پشت این التهاب آفرینی‌ها بودند پشیمان خواهند شد. به همین دلیل تاکید می کنم که بهتر است دیگر به چنین سناریوهایی فکر نکنند. از این گونه رفتارها به هر نحو ممکن باید جلوگیری شود.این گونه سناریوسازی ها علیه ایران موفق نخواهد بود و اگر این رفتار به یک هنجار تبدیل شود، یقینا عواقب آن به ایران محدود نخواهند ماند، بلکه دیگران نیز از آن متاثر خواهند گشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.