ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در کنفرانس خبری در مسکو گفت: برای اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل نیازی به ارایه اسناد جعلی بدون امضا و متهم کردن روسیه، ایران و دولت سوریه به نقض قطعنامه نیست.

وی با بیان اینکه برای اجرای قطعنامه باید اقدامات مشخص در چارچوب قطعنامه های ۲۲۶۸ و ۲۲۵۴ شورای امنیت صورت گیرد، افزود: تمام اتهامات به سوریه مبنی بر به کارگیری مواد سمی، بر ادعاهای نادرست ستیزه جویان و گروه کلاه سفیدها استوار است، حال آنکه بی اعتباری این گروه به دلیل انتشار تصاویر ساختگی در فضای مجازی، قبلا ثابت شده است.

زاخارووا خاطرنشان کرد: آخرین فیلم ویدئویی این گروه صحنه های ساختگی از یک حمله شیمیایی با استفاده از گاز کلر در منطقه شیفونی سوریه است که در فضای مجازی منتشر شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: در مورد موضوع بکارگیری سلاح شیمیایی توسط دمشق تاکنون هیچگونه مدرک قانع کننده ای ارایه نشده و اظهارات اخیر رئیس پنتاگون که به طور علنی عدم وجود هرگونه شواهد در این مورد را اذعان کرد، گواهی بر این امر است.

زاخارووا گفت: آمریکا با نقض حق حاکمیت سوریه نیروهای خود را در شرق رود فرات مستقر کرده و نه فقط نظامیان و مقام های سوری بلکه نمایندگان سازمان های بین المللی و رسانه ها را نیز به این مناطق راه نمی دهد.

وی گفت: وضعیت رقه نگرانی ما را به شدت برانگیخته است، حدود یک سال است که ساکنان این منطقه در یک محاصره واقعی قرار گرفته و گروهی کشته می شوند.

زاخارووا گفت: شهر رقه پس از ماه ها محاصره بطور کامل نابود شده است و تصاویر هوایی گرفته شده توسط پهپادهای ما این واقعیت را نشان می دهد؛ تمام ساختمان ها، تاسیسات و زیرساخت های این شهر به طور کامل نابود شده است.

وی با تاکید بر اهمیت جدا شدن افراد مسلحی که در سوریه از آتش بس حمایت می کنند،گفت: باید گروه هایی که از سوی شورای امنیت به عنوان تروریست شناخته شده اند در سراسر قلمرو سوریه نابود شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه یاد آور شد: از اقدامات ائتلاف آمریکایی در سوریه ازجمله جلوگیری شرکای آمریکایی از ارسال کمک های انساندوستانه به اردوگاه پناهندگان رکبان نگران هستیم.

وی افزود: چنین موضعی از سوی آمریکا متناقض قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.