اسپیس گزارش داد، سه فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی که 168 روز در فضا مشغول انجام ماموریت و تحقیقات بودند، توسط کپسول ویژه فضاپیمای سایوز در قزاقستان به زمین فرود آمدند.

 

سه عضو خدمه "Expedition ۵۴" پس از ۱۶۸ روز تحقیقات علمی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به سلامت در قزاقستان به زمین بازگشتند.

 

کپسول ویژه فضاپیمای "سایوز  MS-۰۶" حاوی مهندسان پرواز "مارک ونده‌هی"(Mark Vande Hey) و "جو آکابا"(Joe Acaba) از ناسا و همچنین فرمانده "الکساندر میسورکین" (Alexander Misurkin) از روسکاسموس(سازمان فضایی فدرال روسیه) بود.

این فضانوردان در طول زمان اقامت خود در مدار پایین زمین، کاری تاریخی را رقم زدند، چرا که بیش از ۱۰۰ ساعت تحقیق فقط در یک هفته انجام دادند.

نکات برجسته مطالعات آنها تحقیقات در زمینه ساخت فیبر نوری در محیط‌های میکروگرانشی(جاذبه نزدیک به صفر)، افزایش دقت بیوسنسورهای گلوکز و اندازه‌گیری مقدار انرژی منتشره خورشید به زمین است.

به طور جداگانه، هر یک از اعضای خدمه "Expedition ۵۴" به علم کمک زیادی کرده‌اند. به عنوان مثال، این ماموریت اولین ماموریت "ونده‌هی" بود اما او توانست در مجموع چهار راهپیمایی فضایی را طی ۱۶۸ روز اقامت خود انجام دهد.

وی با موفقیت کار تعمیر و نگهداری را در اطراف ایستگاه، از جمله جایگزینی و روانکاری قطعات و بازوی رباتیک انجام داد.

در عین حال "جو آکابا" یک راهپیمایی فضایی برای روانکاری یک بازوی رباتیک و نصب دوربین‌های جدید در تجهیزات خارجی را انجام داده است. وی در مجموع ۳۰۶ روز در فضا گذراند.

این دو فضانورد با هم، در بیش از ده رویداد یادگیری قابل توجه در ایستگاه فضایی تحت برنامه سال آموزشی ناسا شرکت کردند.

اما "میسورکین" طولانی‌ترین زمان را در ایستگاه فضایی گذراند. وی ۳۳۴ روز مقیم ایستگاه فضایی بود. وی در کنار "آنتون شکاپلروف" فضانورد همراه خود، در ماه فوریه یک راهپیمایی فضایی انجام داد که طولانی‌ترین راهپیمایی در تاریخ روسکاسموس بود.

این دو فضانورد روس به مدت ۸ ساعت و ۱۳ دقیقه، جعبه الکترونیک آنتن ارتباطی ماژول "Zvezda" را تعویض کردند.

کپسول فضاپیمای سایوز راس ساعت از ایستگاه فضایی جدا شد و ۳ ساعت بعد با سرعت بیش از ۸ کیلومتر بر ثانیه به اتمسفر رسید، اما به علت سپر حرارتی که قادر به تحمل دمای بیش از ۱۳۷۰ درجه سانتی‌گراد بود، آسیب ندید.

پس از کاهش سرعت با نیرویی که سه برابر قوی‌تر از گرانش زمین بود، ماژول روسی شروع به کند کردن سرعت کرد و سپس چتر نجات اصلی را برای فرود در جنوب شرقی شهر "جزقازغان" قزاقستان باز کرد.

بلافاصله پس از جدا شدن فضاپیمای سایوز از ایستگاه فضایی، "Expedition ۵۵" به طور خودکار جای آنان را گرفت. "آنتون شکاپلروف"(Anton Shkaplerov) از روسکاسموس، "اسکات تینگل"(Scott Tingle) از ناسا و "نوریشیگه کانای"(Norishige Kanai) از سازمان فضایی ژاپن ادامه عملیات ایستگاه تا رسیدن سه خدمه جدید تا ۲۳ مارس را بر عهده گرفتند.

ناسا در تاریخ ۲۲ فوریه اعلام کرد که "اولگ آرتمیف"(Oleg Artemyev) روسکاسموس همراه با "ریکی آرنولد"(Ricky Arnold) و "درو فئوستل"(Drew Feustel) از ناسا، ۲۱ مارس از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان برای تکمیل خدمه ایشتگاه فضایی به فضا خواهند رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.