القدس العربی گزارش داد، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در سی و هفتمین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: ما این شورا را در دوره گذشته در جریان پیامدها و نقض حقوق بشر به خاطر محاصره غیرقانونی و تدابیر یک جانبه کشورهای محاصره کننده علیه مردم قطر گذاشتیم.

وی افزود: من از شورای حقوق بشر و تمامی مکانیزم‌های وابسته به آن می‌خواهم به مسئولیت خود درباره توقف نقض حقوق بشر از سوی کشورهای محاصره کننده و مجازات عاملان آن عمل کنند. مساله‌ای که موجب تعجب و حیرت ما می‌شود این است که این کشورها خود عضو گروه اصلی هستند که قطعنامه حقوق بشر را ارائه کرده‌اند و برخی از آنها در این شورا عضو هستند. این برخورد عجیب در تعامل با قطعنامه‌های شورای حقوق بشر نشان دهنده تناقض میان سیاست‌های این کشورها و مواضع‌شان در داخل این شورا است. این برخورد تنها موجب تردید در اعتبار و جدیت این کشورها نمی‌شود بلکه موجب از بین رفتن تلاش‌های این شورا نیز می‌شود.

وی از نقض آشکار حقوق بشر در تعدادی از مناطق جهان ابراز تاسف کرد و گفت: جهان با چالش‌های بزرگی از جمله درگیری‌های مسلحانه، افزایش تنش به خاطر تندروی و تروریسم و اقدامات یک جانبه در جهت نقض قوانین بین‌المللی مواجه است.

وزیر امور خارجه قطر همچنین مدعی شد:"حمله به مردم سوریه در غوطه شرقی دمشق لکه ننگی بر چهره انسانیت است و بی توجهی نظام سوریه به قوانین بین‌المللی را نشان می‌دهد." سازمان ملل از عمل به نقش خود در حمایت از حقوق مردم سوریه کوتاهی کرده است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تمامی اقدامات لازم را برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص آتش‌بس و حمایت از مردم سوریه و توقف جنایت‌های جنگی اتخاذ کند.

وی گفت: جامعه جهانی باید به مردم سوریه کمک‌های انسانی ارائه کند. قطر نیز از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذاری نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه قطر از جامعه جهانی خواست برای حمایت از حقوق مردم فلسطین و تحقق راهکار تشکیل دو کشور تلاش جدی داشته باشند.

وی افزود: مردم فلسطین همچنان تحت اشغال اسرائیل هستند و از جنگ و درگیری رنج می‌برند. علاوه بر این نفس اشغالگری، نقض ارزش‌های آزادی و همزیستی مسالمت آمیز محسوب می‌شود. ما خواهان توقف نقض‌های صورت گرفته از سوی اسرائیل و ممانعت از اعمال زور علیه غیرنظامیان و لغو محاصره نوار غزه و توقف سیاست شهرک سازی هستیم.

وی از طرف‌های یمنی نیز خواست برای آشتی ملی واقعی جهت پایان دادن به درگیری کنونی تلاش کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.