برای حفظ سلامت خود و اعضای خانواده باید به برنامه غذایی و مواد غذایی مورد مصرف توجه بسیاری داشته باشید. نحوه ی نگهداری مواد غذایی در حفظ سلامت آن ها اهمیت زیادی دارد. برخی مواد غذایی نباید به هیچ عنوان خارج از یخچال نگهداری شوند و پس از مدتی ماندن در دمای محسط بدون داشتن علایم ظاهری فاسد می شوند و سبب مسمومیت غذایی می شوند. در این مطلب به شما میگوییم، کدام مواد غذایی را نباید خارج از یخچال نگهداری کنید.

گوشت

گوشت و غذاهای حاوی گوشت را بیش از 2-3 ساعت خارج از یخچال نگهداری نکنید زیرا در دمای محیط گوشت به سرعت فاسد می شود و سبب ایجاد مسمومیت های غذایی و گاهی مسمومیت حاد می شود.

تخم مرغ

تخم‌مرغ حتما باید در یخچال نگه‌داری شود، بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ دمای 4-0 درجه سانتیگراد و رطوبت 85 درصد است.

به ازای هر یک ساعت نگه‌داری تخم‌مرغ در دمای اتاق یک روز از عمر نگه‌داری آن کاسته می‌شود.

لبنیات

لبنیات باید تمام مدت در یخچال نگهداری شوند. در میان لبنیات شیر بیشتر از همه به دما حساس بوده و پس مدت کوتاهی قرار گرفتن در دمای محیط شروع به تجزیه و فاسد شدن می کند.

چربی ها

مواد غذایی حاوی چربی را باید در ظروف در بسته یا بسته‌بندی مناسب در یخچال نگه‌داری نمود. تا حد امکان پس از باز کردن در روغن، باید آن را در یخچال یا جای خنک نگه‌داری نمود.

آرد

توصیه می‌شود آرد را در محیط بسیار خنک یا در داخل بسته‌بندی مناسب به شکلی که رطوبت را جذب نکند در یخچال نگهداری کنید.

رب و سس گوجه فرنگی

سس‌هایی که اساسا‌ً با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند به محض آنکه درب آنها باز می‌شود، تنها به مدت 5 روز در یخچال می‌توانند نگهداری شوند و تازه بمانند. نگهداری این نوع سس‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد.

باقی مانده غذاها

شما می‌توانید باقی مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری کنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت کوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف کردن آن، برای کاهش دادن خطر بیماری‌هایی که از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود در داخل یخچال بگذارید.

هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نکنید و به محض اینکه آن را پخت و تهیه کردید، فوراً در یخچال قرار دهید. به این دلیل که هوای خنک و سرمای داخل یخچال میزان رشد باکتری را کاهش می‌دهد.

سس مایونز

این نوع سس از زمانی که درب آن باز می‌شود می‌تواند به مدت دو ماه در یخچال نگهداری و استفاده شود. سس مایونز به دلیل آنکه حجم چربی آن بالا است، مانع رشد باکتری و کپک می‌شود، اما روغن موجود درآن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از تاریخ مصرف آن شروع به تجزیه شدن می‌کند و طعم و بوی آن را تغییر می‌دهد و دیگر مزه خوبی نمی‌دهد. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید خارج از یخچال نگهداری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.