بینالی یلدریم طی سخنانی در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ، عملیات شاخه زیتون در عفرین را اقدامی علیه تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(پ.ی.د) دانست و گفت که کشورش در سوریه، تنها با تروریسم مبارزه می کند و در حال جنگ با هیچ کشوری نیست؛ اما اگر کشوری به خصومت و جنگ با ترکیه برخیزد، ‌پاسخ لازم را خواهیم داد، هر چند که خواهان چنین چیزی نیستیم.

به گفته نخست وزیر ترکیه، هم اکنون حدود ۱۰ هزار عضو گروه تروریستی داعش در زندان های این کشور به سر می برند و آنکارا از ورود بیش از پنج هزار و ۸۰۰ جنگجوی خارجی به کشور خود جلوگیری کرده است.

یلدریم، اعضای داعش را شبیه بمب های زنده و متحرکی دانست که با اقدامات ترکیه احتمال حضور آن ها در اروپا کاهش یافته است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه هم چنین در حاشیه کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ، در مصاحبه با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که آلمان از مسامحه با گروه های تروریستی دست برداشته و برای عادی سازی روابط با ترکیه گام بردارد.

وی با اشاره به رفع برخی معضلات در روابط دو کشور و تاکید بر تقویت روابط دو جانبه؛ پایان مسامحه در قبال گروه های تروریستی فعال در این کشور را شرط اصلی ترکیه برای بهبود روابط دانست.

روابط دو کشور از حدود یک سال پیش و در ایام تبلیغات انتخاباتی تغییرات قانون اساسی ترکیه که دولت آلمان اجازه سخنرانی و حضور مقامات سیاسی این کشور در اجتماع ترک تبارهای آلمان را نداد، به شدت تیره شد.

** همزمان با سفر نخست وزیر ترکیه به آلمان برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی امنیتی مونیخ، وکیل دنیز یوجل روزنامه نگار ترک تبار آلمانی، آزادی وی از زندان ترکیه را تایید کرد.

دنیز یوجل خبرنگار روزنامه دی ولت آلمان از حدود یک سال پیش به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی در ترکیه دستگیر و روانه زندان شده بود.

به نظر می رسد آزادی وی پس از یک سال پرتنش در مناسبات آنکارا ـ برلین و در پی تلاش مقامات ترکیه و آلمان برای عادی سازی روابط دو کشور انجام شده است.

** رجب طیب اردوغان طی سخنانی در ششمین کنگره عمومی حزب عدالت و توسعه در استان افیون کارا حیصار ترکیه، تاکید کرد: چشمداشتی به خاک کشور برادر و همسایه خود یعنی سوریه نداریم و تنها هدفمان بازگرداندن ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری حاضر در ترکیه به زادگاه خودشان است.

به گفته رئیس جمهوری ترکیه، نیروهای ارتش ترکیه با پیشروی بر روی صخره ها، کوه ها و تپه ها، تاکنون ۳۰۰ کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی عفرین را از دست تروریست ها آزاد کرده اند.

وی بار دیگر خواهان بازگشت و استرداد فتح الله گولن متهم کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به ترکیه شد.

** گزارش های منابع محلی از افزایش حملات توپخانه ای ارتش ترکیه علیه مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) در منطقه عفرین واقع در شمال این کشور خبر داد.

بنابر این اخبار، ارتش ترکیه منازل و زیرساخت های مردم روستاها و شهرک های جندیرس در منطقه عفرین در شمال شهر حلب را هدف حملات سنگین توپخانه ای خود قرار داده است.

** ترکیه و آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی به مناسبت سفر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا، بر مبارزه علیه گروه یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ)؛ همچنین بر مبارزه مشترک با داعش، پ.ک.ک، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی و همچنین شاخه‌های این گروه‌ها تاکید کردند.

مقامات ترکیه مدعی هستند که آمریکا از سال ۲۰۱۵ به بهانه مبارزه با داعش تحت عنوان ائتلاف بین المللی مبارزه علیه داعش وارد سوریه شده و در این مدت به جای مبارزه با این گروه تروریستی، به تسلیح و تجهیز گروه های کُردی سوریه و مخالفان ترکیه از جمله تشکیلات تروریستی پ.ک.ک پرداخته است.

به ادعای دولت آنکارا، گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د، تشکیلاتی تروریستی بوده و با اخراج و تصفیه اعراب، ترکمن ها و سایر گروه های قومی در شمال سوریه، در صدد ایجاد کریدوری کُردی در شمال سوریه و دستیابی و اشغال منطقه شمال سوریه تا سواحل دریای مدیترانه هستند.

** یانس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آغاز پنجاه و چهارمین کنفرانس بین‌المللی امنیتی در مونیخ، با تاکید بر نقش پر اهمیت فرودگاه ها، زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی ترکیه در مبارزه با داعش، از دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات ترکیه و نیز از اقدامات مشترک واشنگتن و آنکارا در راستای مبارزه با داعش ابراز خرسندی کرد.

** شبکه الاخباریه سوریه شب گذشته با اعلام خبر استفاده از گازهای سمی علیه مردم روستای ارنده در اطراف عفرین از سوی ارتش ترکیه؛ از انتقال شماری از ساکنان این روستا به دلیل مسمویت و احساس خفگی ناشی از تنفس گازهای سمی به بیمارستان خبر داد.

** ساکنان منطقه دمر واقع در غرب دمشق در اعتراض به اشغالگری نظامی ترکیه در این کشور، با برگزاری تظاهراتی تجاوز ترکیه و تروریست های همراه آن به مناطق کردنشین سوریه را محکوم کردند و خواستار ورود ارتش سوریه برای دفاع از مناطق مورد حمله نظامیان ترکیه در این کشور شدند.

شرکت کنندگان از نهادهای بین المللی نیز خواستند از جنایت های بیشتر ارتش ترکیه و تروریست های هم پیمان آن جلوگیری کنند.

** همزمان با دیدار و مذاکره رکس تیلرسون و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه در آنکارا، تعدادی از شهروندان ترکیه با تجمع در نزدیکی محل برگزاری این دیدار مقابل ساختمان معروف آنکارا پالاس، نسبت به حضور تیلرسون در کشورشان اعتراض کرده و خواهان قطع کمک های تسلیحاتی آمریکا به گروه های کُردی سوریه و توقف حمایت ایالات متحده از یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) شدند.

معترضان با مداخله پلیس از محل دور شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.