رویترز گزارش داد، مقام‌های آمریکایی و غربی تاکید کرده اند که آمریکا قصد ندارد منابع مالی را برای بازسازی عراق پس از جنگ با گروه تروریستی داعش، اختصاص دهد. قرار است هفته آینده کنفرانسی در کویت برگزار شود تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی عراق تامین گردد. منتقدان بر این باورند که این اقدام آمریکا می تواند به ضرر جایگاه بین المللی این کشور شود.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه در سخنانی در واکنش به اعلام کمک مالی احتمالی آمریکا در کنفرانس کویت، تاکید کرد: ما قصد نداریم چیزی را اعلام کنیم.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا قرار است در این کنفرانس شرکت کند.

این مقام آمریکایی افزود: البته تیلرسون هنوز می تواند در خصوص اعلام مشارکت آمریکا در بازسازی عراق، تصمیم گرفته و آن را اعلام کند.

واشنگتن در عوض در حال تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در عراق است و از کشورهای عربی خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی خواسته است تا برای کاهش آنچه که نفوذ ایران در عراق ادعا کرده و کمک به بهبود روابط با بغداد، سرمایه گذاری زیادی را برای بازسازی عراق انجام دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان رقابت های انتخاباتی ۲۰۱۶ گفته بود که اگر رئیس جمهور آمریکا شود، دوره مشارکت واشنگتن در بازسازی و ساخت سایر کشورها پایان خواهد یافت.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق اعلام کرده است که این کشور برای بازسازی زیرساخت ها و شهرهای آسیب دیده از جنگ با تروریست های داعش به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به این سئوال که "آیا دولت آمریکا قصد دارد در کنفرانس کویت اعلامیه ای را درباره مشارکت در بازسازی عراق منتشر کند"، گفت: من نسبت به چنین اعلامیه ای هیچ اطلاعی ندارم. حدود ۲۳۰۰ عضو بخش خصوصی به این کنفرانس ملحق خواهند شد... و گفتگو درباره راهکارهایی که می توانند به تسهیل بازسازی کمک کنند، در عراق انجام خواهد شد.

"جرمی کانیندیک" که طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس آژانس آمریکایی توسعه بین المللی فعالیت می کرده است، در این باره گفت: دولت ترامپ با عدم مشارکت در بازسازی عراق به خصوص در مناطق سنی نشین که سال ها در حال جنگ با داعش بوده اند، عملا زمینه لازم برای یک شورش و ناآرامی جدید را آماده می کند.

وی در ادامه افزود: این فیلم را قبلا دیده ایم. یک خطر بسیار جدی وجود دارد که اگر آمریکا در بازسازی عراق مشارکت مالی نداشته باشد، شما صلح را از دست خواهید داد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده در این باره تاکید کرد: برقراری ثبات فوری در عراق نیازمند منابع مالی وسیع و گسترده ای است و منابع مالی محدود دولت آمریکا به تنهایی نمی تواند چنین نیازهایی را برآورده کند.

وی در عین حال مدعی شد که "واشنگتن قاطعانه از این کنفرانس حمایت می کند و به همکاری خود با دولت عراق و جامعه بین المللی ادامه می دهد تا به برطرف کردن نیازهای مردم عراق و بازسازی این کشور کمک کند."

آمریکا در سال ۲۰۰۳ به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صدام را سرنگون و عراق را اشغال کرد و طی سال های اخیر نیز رهبری ائتلاف موسوم به ضد داعش را بر عهده داشته است.

در ماه ژانویه دولت آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد ۱۵۰ میلیون دلار برای عملیات برقراری ثبات در سال ۲۰۱۸ میلادی اختصاص دهد. آمریکا از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون ۱.۷ میلیارد دلار کمک انسان دوستانه به عراق اختصاص داده است.

یک مقام غربی نیز در پاسخ به این سئوال که آیا واشنگتن قصد مشارکت مالی در کنفرانس بازسازی عراق را دارد، گفت: مطلقا هیچ چیز.

جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق نیز گفت: ایالات متحده پیش از این میلیاردها دلار برای مقابله با تروریست های داعش و تجهیز نیروهای مسلح عراق و کمک های انسان دوستانه هزینه کرده است.

وی افزود: تنها آمریکا می تواند یک راهبرد دیپلماتیک، نظامی و سیاسی را برای جامعه بین المللی سازماندهی کند. این واقعیت که ما هیچ پولی را برای بازسازی عراق اختصاص نمی دهیم، موجب تضعیف جایگاه ما خواهد شد و این تاسف برانگیز است.

یک مقام آمریکایی در بغداد نیز در این باره گفت: نقش آمریکا در کنفرانس کویت، متمرکز بر فرصت هایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی یا همکاری و مشارکت بخش دولتی و خصوصی با دولت عراق خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.