اسکای نیوز عربی گزارش داد، رایزنی‌های رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره شامل روابط دوجانبه میان آمریکا و مصر، پرونده‌های مربوط به کشمکش‌های منطقه خصوصا مساله فلسطین، پرونده‌های بحران سوریه، لیبی و مبارزه با تروریسم می‌شود.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد، رایزنی‌های تیلرسون در قاهره با مقامات بلندپایه مصر پیرامون شراکت آمریکایی_ مصری، نحوه محکم کردن این شراکت و هماهنگی مواضع در رابطه با مسائل اصلی منطقه‌ای خواهد بود.

سفر تیلرسون به قاهره به دنبال سفر مایک پنس، ‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد که در سفر مایک پنس به مصر به بحث درباره روابط دوجانبه، پرونده کشمکش عربی اسرائیلی و آینده روند صلح در خاورمیانه بعد از پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی پرداخته شد؛ تصمیمی که با رد کشورهای عربی، اسلامی و بین‌المللی مواجه شد.

همچنین قرار است که تیلرسون درباره تلاش‌های مصر در مبارزه علیه تروریسم رایزنی کند. خصوصا بعد از اینکه وزارت خارجه آمریکا دو گروه "حسم" و "لواء الثوره" وابسته به اخوان المسلمین مصر را در لیست گروهک‌های تروریستی قرار داد که مصر نیز از این تصمیم وزارت خارجه آمریکا استقبال کرد.

علی‌رغم اینکه سفر تیلرسون به قاهره از قبل اعلام شده بود اما این سفر به دلیل هم زمانی با عملیات نظامی و امنیتی همه جانبه نیروهای مسلح و پلیس محلی مصر در شمال سینا و تمامی مرزهای استراتژیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منابع آمریکایی دیدار وزیر امور خارجه این کشور با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر را با توجه به مواضع متفاوت قاهره و واشنگتن درباره مسائل مختلف که بارزترین آنها پرونده قدس، روند صلح در خاورمیانه و مبارزه علیه تروریسم است، "مذاکراتی سخت" توصیف کردند. این در حالی است که مسئولان مصری این دیدار را مهم و فرصتی برای تاکید دوباره بر مواضع مصر درباره تمامی اوضاع منطقه دانستند.

ساتر فیلد، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در خاورمیانه به منظور آماده سازی زمینه‌های سفر تیلرسون شنبه به قاهره رفت.

وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر به منطقه به اردن، لبنان، کویت و ترکیه نیز خواهد رفت.

همزمان منابع اسرائیلی از سفر احتمالی تیلرسون به اراضی اشغالی طی روزهای آتی خبر دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.