«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد در صدد است گفت‌وگوهایی را درباره خلع تسلیحاتی آغاز کند که دامنه آن طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جنگ هسته‌ای و سایبری گرفته تا سلاح‌های سبک را شامل می‌شود. 

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر به نقل از کارشناسان و مقام‌های آگاه اضافه کرد طرح دبیر کل با مقاومت دولت آمریکا رو به شده است.

یک کارشناس مستقر در ژنو که نخواست نامش افشا شود هدف آقای گوترش را جلوگیری از شکل‌گیری رقابت جدید تسلیحاتی و بازگرداندن قدرت‌های بزرگ پای میز مذاکراه است.  

این کارشناس همچنین می‌گوید گوترش قصد دارد به بن‌بست‌های ایجاد شده در گفت‌وگو بر سر جنگ‌افزارهای سایبری پایان دهذ. 

شانس موفقیت او، در بهترین حالت، مبهم است. اما شدت گرفتن تنش‌های هسته‌ای با تمام مخاطراتش ممکن است فرصتی بی‌نظیر برای جان‌‌بخشی دوباره به این مذاکرات در اختیار گوترش قرار دهد، به ویژه آنکه شورای امنیت سازمان ملل سال 2009 وعد داده «بسترهای لازم برای جهان بدون تسلیحات هسته‌ای را فراهم کند.»

اما یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، برنامه‌ریزی برای خلع سلاح هسته‌ای را یک «هدف بلندپروازانه» دانست که تحقق آن در کوتاه‌مدت قابل تصور نیست.

وی گفت: «ما معتقدیم که الان وقتِ گرفتن تصمیم‌های شجاعانه به ویژه در زمینه سلاح‌های هسته‌ای نیست. من نگرانم که دبیر کل ممکن است بخواهد علائم را درمان کند نه ریشه‌های تسلیح کشورها را.»

دولت آمریکا اخیراً دکترین جدید اتمی این کشور را منتشر کرده است. این سند نشان می‌دهد دولت ترامپ به دنبال گسترش زرادخانه هسته‌ای آمریکا، پایین آوردن آستانه حملات هسته‌ای و پاسخ‌های هسته‌ای به تهدیدهای غیرهسته‌ای است. 

واشنگتن، در تیرماه سال جاری که نخستین معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای به تصویب بیش از 120 کشور رسید هم جزو کشورهایی بود که این رأی‌گیری را بایکوت کرد. 

در آن رأی‌گیری که 16 تیرماه انجام شد، «معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای» با رأی موافق 122 کشور از جمله ایران به تصویب رسید. این معاهده خواستار منع کامل تولید، ذخیره یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است. 

رژیم صهیونیستی و تمامی کشورهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای از جمله آمریکا این رأی‌گیری را بایکوت کردند. 

به نوشته رویترز، انتظار می‌رود گوترش در پایان ماه فوریه که وزرای خارجه کشورها برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گرد هم جمع می‌شوند از طرح ابتکاری‌اش رونمایی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.