رویترز گزارش داد، آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان در سخنانی تاکید کرد این قانون از وجهه بین‌المللی لهستان حفاظت می‌کند اما رژیم صهیونیستی خواستار اصلاح آن شده و مدعی است دو طرف "مسوولیت مشترکی" برای حفظ خاطره هولوکاست دارند. ایالات متحده آمریکا هم از اقدام دودا ابراز تاسف کرد.

دودا که از متحدان حزب حاکم قانون و عدالت است که این لایحه را ارائه کرده بود، گفت: (این لایحه) از منافع لهستان، شرافت ما، حقایق تاریخی حفاظت می‌کند... بنابراین ما به عنوان یک کشور و یک ملت مورد توهین قرار نمی‌گیریم. قطعا یادبود هولوکاست بسیار اهمیت دارد اما نباید چشم بر روی حقایق تاریخی بست.

طبق این قانون، هرگونه اشاره به مشارکت کشور لهستان در جرایمی که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم مرتکب شدند، منع می‌شود. بر این اساس، استفاده از عبارت "کمپ‌های مرگ لهستان" غیر قانونی می‌شود چون اتباع این کشور هیچگونه ارتباطی با کشتارهای موسوم به هولوکاست نداشتند. این لایحه ناقضان را به سه سال حبس محکوم می‌کند. همچنین تکذیب قتل حدود ۱۰۰ هزار لهستانی توسط ارتش شورشی اوکراین (UPA) حین جنگ جهانی دوم ممنوع می‌شود.

این قانون پس از تصویب در پارلمان و سنای لهستان به تصویب رئیس‌جمهوری لهستان رسید اما اعتراض صهیونیست‌ها را برانگیخت. صهیونیست‌ها مدعی هستند که هدف از این قانون "ضد هولوکاست" تحریف تاریخ است.

در همین حال مقام‌های لهستانی تاکید دارند که مداخله رژیم صهیونیستی در این مساله نامناسب است و قانون مذکور تحقیقات علمی و یا آزادی بیان را نفی نمی‌کند بلکه هدفش مقابله با تحریف عامدانه تاریخ است. لهستانی‌ها نگرانند که به کار بردن چنین الفاظی این برداشت اشتباه را ایجاد کند که لهستانی‌ها در راه‌اندازی این کمپ‌ها نقش داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.