راشاتودی گزارش داد،در پی سخنان فتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی که مردم لهستان را به همدستی در کشتار یهودیان در زمان جنگ دوم جهانی متهم کرد، دولت لهستان سفر برنامه ریزی شده وی را لغو کرد. دولت لهستان درباره لغو این سفر هیچ توضیحی نداده است و تنها اعلام کرده است که این سفر لغو شده است. سخنگوی دولت ورشو به ذکر این جمله بسنده کرد: «این سفر صورت نخواهد گرفت.»

این در حالی است که قبلا اعلام شده بود فتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و رئیس حزب صهیونیستی خانه یهودی طی هفته جاری برای دیدار با یاروسلاو گووین، معاون نخست وزیر لهستان به این کشور سفر خواهد کرد ضمن اینکه این سفر در راستای شکستن یخ روابط بین ورشو و تل آویو بود و این دیدار اگر انجام می گرفت نخستین دیدار مقامات صهیونیستی و لهستانی از زمان تصویب قانونی باشد که نسبت دادن جنایت های شبیه نازی های آلمان به ملت لهستان را ممنوع می کند.

 

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: جوانا کوپسینسکا سخنگوی دولت لهستان دوشنبه شب در یک شبکه تلویزیون محلی این کشور گفت: «چنین دیداری وجود نخواهد داشت.»

 

پارلمان لهستان هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن اعلام اینکه لهستان در هولوکاست دست داشته است جرم محسوب می‌شود.

 

بنت پیشتر در روز دوشنبه اعلام کرده بود قصد دارد روز چهارشنبه با سفر به لهستان، مخالفت اسرائیل را با این قانون اعلام کند.

بنت گفته بود: «من مصمم هستم آشکارا بگویم که تاریخ تایید می‌کند که مردم لهستان مداخله‌ای اثبات شده در قتل عام یهودیان در زمان هولوکاست داشتند. من می‌خواهم حقیقت را بگویم زیرا این حقیقت به وقوع پیوسته است و به هیچ قانونی وابسته نیست.»

 

 

وزیر آموزش اسرائیل پس از آنکه سفرش به لهستان لغو شد مدعی شد: «با وجود اینکه آلمانی‌ها اردوگاه‌های مرگ را ایجاد و اداره می‌کردند، بسیاری از مردم لهستان به اطلاع رسانی، تعقیب و مشارکت فعال در قتل دویست هزار یهودی در زمان هولوکاست و پس از آن مشغول بودند.»

در همین حال لهستان صحنه تظاهرات علیه وزیر صهیونیستی بود که در پی آن مقامات لهستان بدون  هیچ توضیحی این سفر را لغو کردند.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.