روسیا الیوم گزارش داد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آرژانتینی خود در بوینس آیرس با بیان اینکه واشنگتن درباره اطمینان یافتن از به کار گیری سلاح‌ شیمیایی در سوریه تحقیق می‌کند، گفت: مسکو باید به عنوان کشور ضامن طبق توافق امضا شده با واشنگتن به تعهد خود در زمینه نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه پایبند باشد.

تیلرسون اظهار داشت: ما به طور دقیق اوضاع سوریه را دنبال و موضوع استفاده از سلاح‌ شیمیایی را هم بررسی می‌کنیم و از روسیه می‌خواهیم نقش خود را براساس توافقنامه‌های امضا شده، ایفا کند.

تیلرسون در ادامه با بیان نگرانی کشورش به دلیل وجود اطلاعاتی در زمینه اینکه هنوز در سوریه سلاح‌ شیمیایی وجود دارد و استفاده می‌شود بار دیگر از روسیه خواست سازوکار تحقیقات مشترک بین سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا در این باره روسیه را به دست برداشتن از استفاده از حق وتو علیه قطعنامه‌های سازمان ملل فراخواند که به انجام تحقیقات ضروری برای اثبات واقعیات در سوریه منجر می‌شود.

در پی ادعاهای تیلرسون در زمینه استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه شورشیان سوری هم مدعی شدند، در جریان بمباران ارتش سوریه در شهر سراقب در حومه جنوبی ادلب ۱۰ تن از عناصر آنها دچار حالت خفگی بر اثر استنشاق گازی سمی شدند.

منابع مخالف سوری پیشتر نیز نظام سوریه را به حمله با گاز سارین در دوما در حومه دمشق متهم کرده بودند.

این در حالی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی "ان‌بی‌سی‌" نسبت به وقوع حمله‌ احتمالی با استفاده از گاز کلر در مناطق پرتنش در داخل سوریه ابراز نگرانی کرده بود.

ماتیس گفته بود، درصورت اثبات اطلاعات مبنی بر استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی ممکن است نیروی دریایی آمریکا دست به حملات موشکی جدید به مناطقی بزند که تحت کنترل دولت سوریه هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به نقل از یک منبع کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، مقامات آمریکا مظنون به این هستند که نظام سوریه همچنان سلاح‌های شیمیایی را در داخل انبارهای تسلیحاتی خود حفظ کرده و واشنگتن آماده عملیات نظامی علیه نیروهای نظام سوریه است.

این در حالی است که یک منبع رسمی سوریه به المیادین فاش کرد، کمپین عجیب رسانه‌ای و سیاسی برای تحت فشار گذاشتن ارتش سوریه و مانع تراشی در مسیر پیشروی ارتش در ادلب وجود دارد.

 

این منبع گفت: این هجمه هدفش مانع تراشی در مسیر پیشروی ارتش در ادلب و ایجاد تشویش علیه دولت سوریه است.

 

به گفته این منبع، این هجمه با هدف سرپوش گذاشتن بر موشک‌هایی است کشورهای غربی به گروه‌های تروریستی داده‌اند که اخیرا جنگنده‌ روسی را ساقط کرد.

این مقام سوری گفت: این هجمه بعد از شکست چندین کشور در صدور قطعنامه‌های بین‌المللی در محکومیت دمشق و تهدید سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌ شیمیایی است.

واشنگتن به پیشنهاد روسیه در زمینه تشکیل تیم تحقیقاتی بین‌المللی در زمینه استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه اعتراض کرده و گفته است، ۳۵۰ هزار دلار را برای تامین بودجه سازوکار مستقل بین‌المللی برای تحقیق درباره جرایم در سوریه می‌دهد و امیدوار است روسیه اجازه تحقیقات را بدهد.

روسیه نیز اخیرا مانع از اجرای چندین پیش‌نویس قطعنامه در زمینه پرونده سلاح‌های شیمیایی سوریه و تمدید هیئت بین‌المللی مامور تحقیق در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده است.

سوریه در سال ۲۰۱۳ با نابودسازی زرادخانه تسلیحات شیمیایی‌اش در چارچوب توافق روسیه و آمریکا در این زمینه موافقت کرد، اما اتهامات بین‌المللی و مخالفان سوری علیه نظام در زمینه استفاده از سلاح‌ شیمیایی در حملات مختلف ادامه دارد، البته همگی از جانب دمشق تکذیب شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.