محمدقسیم عثمانی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد کاهش سقف حقوق اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد: افراط و تفریط آفت این روزهای کشور است. ما از طرفی حقوق نجومی می‌دهیم و از طرفی می‌خواهیم حقوق اعضای هیات علمی را کاهش دهیم.

 

وی افزود: زمانی که هزینه‌های زندگی افزایش پیدا می‌کند باید با لحاظ ساز و کارهای مشخص نسبت به تثبیت قدرت خرید مردم برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

 

کمیسیون تلفیق در تعیین سطح حقوق اعضای هیات علمی افراط کرده است

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه باتوجه به این‌که تعداد اعضای هیات علمی از باقی کارکنان دولت کمتر است، به آنها کم‌توجهی می‌شود و به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق در مورد تعیین سقف حقوق این قشر فرهیخته جامعه افراط کرده است.

 

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در این رابطه توضیح داد: در مصوبه کمیسیون تلفیق، نه‌تنها حقوق اعضای هیات علمی افزایش نداشته، بلکه با کاهش قابل‌توجهی نیز روبرو شده است؛ چرا که نرخ‌های مالیاتی که در کمیسیون تلفیق تعیین شده است، باعث افزایش پرداخت مالیات می‌شود و اعضای هیات علمی، نه‌تنها حقوق‌شان اضافه نمی‌شود، بلکه باید مالیات بیشتری هم پرداخت کنند و این درست نیست.

 

اساتید دانشگاه گناه نکرده‌اند که به جامعه علمی خدمت می‌کنند

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر لزوم توجه ویژه به سرمایه انسانی و نیروهای متخصص برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور گفت: باید قدر نخبگان کشور را بدانیم. کسی که عضو هیات علمی می‌شود، گناه نکرده که سال‌ها تحصیل کرده و به جامعه علمی خدمت می‌کند که برخی می‌خواهند حقوق‌شان را کاهش دهند. متاسفانه هنوز مشخص نیست که قرار است با چه منطقی این برنامه اجرا شود.

 

او در پاسخ به پرسشی درمورد اهداف کمیسیون تلفیق از کاهش حقوق اعضای هیات علمی، گفت: به نظر می‌رسد هدف کمیسیون تلفیق از کم کردن حقوق اعضای هیات علمی، کاهش فاصله حقوق این گروه از حقوق‌بگیران نسبت به سایر کارکنان دولت بوده است.

 

مصوبه کمیسیون تلفیق، دانشگاهیان را به مهاجرت ترغیب می‌کند

 

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با اشاره به دستمزد بسیار بالای کشورهای همسایه به اساتید دانشگاه‌ها در مقایسه با سطح دستمزد اعضای هیات علمی در کشورمان و ارائه پیشنهادهایی برای جذب دانشگاهیان ایرانی ازسوی دانشگاه‌های کشورهای منطقه، نسبت به افزایش موج مهاجرت نخبگان در کشور هشدار داد و گفت: این دست تصمیمات نه‌تنها مانع از خروج نخبگان نشده، بلکه عملاً دانشگاهیان را برای مهاجرت ترغیب می‌کند.

 

هشدار نسبت به بازنشستگی زودتر از موعد اساتید باتجربه

 

عثمانی در پایان گفت: در کنار این موج مهاجرت، به احتمال زیاد، در پی تصویب این مصوبه، تعداد زیادی از اعضای هیات علمی باسابقه کشور، اقدام به بازنشستگی زودتر از موعد می‌کنند که این مسئله قطعاً ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به دانشگاه‌های کشور وارد خواهد کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.