دفتر عمران سازمان ملل متحد به توزیع درآمد بین خانوارها و اشخاص کشورهای مختلف پرداخته است و آنها را بر اساس نابرابری درآمدی (ضریب جینی) رتبه بندی کرده است. در ضریب جینی مقدار صفر بیانگر برابری کامل و ۱۰۰ بیانگر نابرابری کامل است.

بر اساس اعلام سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، درآمد به درآمد قابل تصرف یک خانوار طی یک دوره معین اطلاق می شود که شامل درآمدها، خود اشتغالی، درآمد سرمایه ای و انتقال وجوه نقد پس از کسر مالیات بر درآمد و حق بیمه تامین اجتماعی است. درآمد خانوار به نسبت تفاوت نیازهای آنها و یا اندازه ها بین آن ها تقسیم می شود. نابرابری درآمدی بین خانوارها با ۵ شاخص مختلف بیان می شود که ضریب جینی یکی از آنهاست.

طبق آمارهای دفتر عمران سازمان ملل، ایران با متوسط ضریب جینی ۳۷.۴ در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، شکاف طبقاتی کمتری به نسبت بسیاری از کشورهای جهان از جمله آرژانتین، برزیل، چین، گرجستان، اندونزی، مالزی، مکزیک، ترکیه و آمریکا دارد. ضریب جینی ایران پیشتر ۳۸.۳ بود.

آفریقای جنوبی با ضریب جینی ۶۳.۴ بیشترین شکاف طبقاتی جهان را دارد و پس از این کشور نامیبیا با ضریب ۶۱، هائیتی با ضریب ۶۰.۸ و بوتسوانا با ضریب ۶۰.۵ قرار دارند.

کمترین نابرابری هم در کشور اوکراین مشاهده می‌شود که ضریب جینی آن برابر ۲۴.۱ است و پس از آن کشورهای اسلوونی با ضریب ۲۵.۶، اسلواکی و جمهوری چک با ضریب ۲۶.۱، قزاقستان با ضریب ۲۶.۳، قرقیزستان و مولداوی با ضریب ۲۶.۸، ایسلند با ضریب ۲۶.۹، فنلاند با ضریب ۲۷.۱، بلاروس با ضریب ۲۷.۲، سوئد با ضریب ۲۷.۳ و رومانی با ضریب ۲۷.۴ قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.