ای‌بی‌سی استرالیا طی روزهای اخیر یکسری گزارش‌های انحصاری پخش کرد که در آنها به اسناد مربوط به دولت فعلی و دولت قبلی این کشور اشاره می‌شد.

امروز (چهارشنبه) شبکه ای‌بی‌سی فاش کرد که این اسناد محرمانه در داخل یکسری فایل‌های مخصوص طبقه بندی اسناد که از فروشگاه دست دوم فروشی در شهر کانبرا خریداری شده بودند یافت شدند.

به دنبال این اتفاق دفتر نخست وزیر و کابینه دولت استرالیا دستور به یک تحقیقات فوری درباره این اتفاق داد.

شبکه ای‌بی‌سی این اتفاق را یکی از بزرگترین موارد نقض امنیت کابینه در تاریخ استرالیا توصیف و عنوان کرد که در این فایل‌های اسناد صدها سند که اکثرا محرمانه بودند، یافت شده‌اند.

این فایل‌ها در یک فروشگاه دست دوم فروشی در کنار یکسری اثاث که سابقا متعلق به دولت استرالیا بود با قیمت ارزان به فروش گذاشته شده بودند.

شبکه ای‌بی‌سی اشاره‌ای به نام این فرودگاه یا شخصی که این فایل‌ها را خریداری کرده نکرد.

در استرالیا معمولا اسناد دولتی مهر و موم شده و محرمانه نگه داشته می‌شوند و تنها ۲۰ سال بعد می‌توان این اسناد را علنی کرد.

اسنادی که طی روزهای اخیر فاش شد مربوط به امور ۵ دولت قبلی استرالیا در یک دهه گذشته بوده‌اند.

از جمله این اخبار عبارتند از پلیس فدرال استرالیا در عرض پنج سال ۴۰۰ فایل امنیت ملی را گم کرده است، دولت تونی آبوت، نخست وزیر سابق به دنبال قطع مزایای رفاهی افراد زیر ۳۰ سال بوده است، جان هوارد، نخست وزیر سابق در حال بررسی حذف حق سکوت مردم در هنگام بازجویی شدن از سوی پلیس بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.