ورود بولتون به تیم ترامپ؟

نشانه‌ها برای خروج آقای «من سر کارم هستم»، یعنی ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ بیش از گذشته تقویت شده است. به نوشته نشنال‌اینترست، نشانه‌های خروج مک‌مستر از کاخ سفید همچنان برقرار است. شایعه‌ خروج مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، از ماه اوت گذشته تا به امروز، بر سر زبان‌ها بوده و با اینکه او در اوایل هفته‌ گذشته، اصرار کرده است که من مشغول به‌کار هستم، هنوز موقعیتش چندان تضمین‌شده به‌نظر نمی‌رسد.

اچ‌آر‌مک‌مستر، هفته‌ گذشته گفته بود: «این شغلی که من دارم، واقعا عالی است؛ اینکه هر روز به‌دنبال حفاظت و پیشبرد منافع مردم آمریکا باشم و تمام تلاش خودم را بکنم که بهترین گزینه‌ها را برای رئیس‌جمهوری فراهم کنم تا پس ‌از تصمیم‌گیری او در مورد آنها، ما در اجرای تصمیماتش، او را یاری کنیم.» البته این داستان تا حدودی شبیه داستان «اوه نگاه کنید، رکس اینجاست» است. داستانی که در ماه دسامبر رخ داد و حکایت از خروج رکس تیلرسون از پست خود داشت و روزنامه نیویورک‌تایمز نخستین نشریه‌ای بود که این داستان را فاش کرد و خبر از آن داد که رکس تیلرسون برای ترامپ دیگر یک مرده به‌حساب می‌آید. اما داستان خروج مک‌مستر نشانه‌های قوی‌تری دارد و احتمالا این موضوع از سوی ترامپ به سرانجام برسد.

دردسر بسیاری از مدیران و مقامات ارشد دولتی ترامپ، از جمله رکس تیلرسون، مک‌مستر و گری‌کوهن، مدیر شورای ملی اقتصاد این است که دست‌کم یک سال دیگر در پست‌هایشان باقی بمانند. یکی از مشاوران مجرب امور مالی در نیویورک که با این فرآیند آشنا است می‌گوید: «خروج از دولت هم غرور آنها هم امور مالی‌شان را به خطر می‌اندازد. پای کلی پول در میان است. قانونی در ایالات‌متحده وجود دارد که به اعضای دولت اجازه می‌دهد سهام‌ خود را بفروشند بدون آنکه مالیات بر سود سرمایه‌ای به آنها تعلق بگیرد.»

او می‌افزاید: این همان چیزی است که هنری هانک‌پالسون (وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا) با سهام گلدمن خود کرد و برای او ده‌ها یا شاید صدها میلیون دلار پول ذخیره شد. کوهن اما در بین نیروهای ترامپ بیشترین شانس خروج از دولت را دارد. او که به همراه ترامپ به داووس سفر کرد، چنانچه از سفر برگردد احتمالا به سمت در خروجی از دولت هدایت خواهد شد. اما آیا مک‌مستر هم تغییر خواهد کرد؟ گفته می‌شود مک‌مستر از شغلش برکنار خواهد شد و یک کاندیدای جدی در این مورد وجود دارد. جان بولتون، یکی از تندروهای جمهوری‌خواهان و سفیر سابق ایالات‌متحده در سازمان ملل، به‌عنوان نامزد جدی برای جانشینی مک‌مستر مطرح است. او که به آقای «سبیل» معروف بوده و آواتارِ مجله «سبیل» شده از ماه اوت در کاخ سفید نامش برای جانشینی مک‌مستر مطرح شده است. شایعات خروج در این ماه از زمانی قوت گرفت که ترامپ آشکارا اعلام کرد که دوست ندارد با مک‌مستر جلسه داشته باشد.  طرح جان بولتون که در مجله نشنال ریویو هم به آن پرداخته شده این است که از برجام خارج شود.

طرح خروج از برجام که پیشتر ازسوی افرادی مانند استیو‌بنن، استراتژیست سابق کاخ سفید نوشته شده بود، مورد ستایش تندروهایی مانند فرانک گافنی نیز قرار گرفته بود. حالا که رابطه ترامپ با استیو بنن به‌شدت تیره و تار شده است، حضور افرادی مانند بولتون می‌تواند به ترامپ در جهت پیشبرد اهداف پوپولیستی‌اش کمک کند. جان بولتون پیش از حضور ترامپ در اجلاس داووس، به او هشدار داده بود که حضورش در داووس به منزله قرار دادن شعار «اول آمریکا» در قفس شیر است. بولتون البته در آمریکا طرفدار نیز دارد. یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در دولت جورج بوش دوم در این وزارتخانه فعالیت می‌کرد در باب جان بولتون می‌گوید: «بولتون یک مرد هوشمند، صالح و خوب است.» به گفته این مقام رسمی جهان‌بینی او کاملا بی‌همتا است. خولیوس کرین، یکی دیگر از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا و سردبیر فعلی آمریکن افیرز، می‌گوید: «جان یک نابغه است. عده کمی توانسته‌اند کارهایی که او کرده است را تکرار کنند اما بخشی از شخصیت او با غرض‌ورزی گره خورده است. او نمونه‌ای دیگر از عملکرد نیوت گینگریچ در سیاست خارجی است. نگرانی اصلی او قدرت است.»

مک‌مستر به کجا می‌رود؟

بنا به گفته چندین مقام پنتاگون، مک‌مستر همچنان عضوی از ارتش به‌حساب می‌آید و احتمالا به بخش اقیانوس آرام وزارت دفاع بازگردد، جایی که بیشتر عمرخود را در آنجا گذرانده است و مدیریت اداره بحران کره‌شمالی هم احتمالا به دوش وی خواهد افتاد. با این حال یک مشکل عمده بر سر این راه وجود دارد. یک منبع دفاعی در این‌باره می‌گوید: هنوز جایی برای ژنرال ۴ ستاره باز نشده است. این احتمال وجود دارد که از وی در موقعیت دیگری استفاده شود. این درحالی است که یک منبع دیگر می‌گوید هنوز جیمز متیس تصمیمی در این‌باره نگرفته است و حتی به اعزام وی به افغانستان رای مخالف داده است.  یک گزینه منطقی این است که وی پیش از اخراج ترفیع درجه بگیرد و آنگاه رای به بازنشستگی وی بدهند.  البته همگان در آمریکا از حضور بولتون در تیم ترامپ استقبال نمی‌کنند. اسکات مک‌کانل، بنیانگذار و سردبیر مجله «The American Conservative» جزو نخستین کسانی است که به این خبر وحشتناک، مبتنی بر حضور بولتون در تیم ترامپ واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: پیشتر ترس این را داشتم که بولتون با تیم سال ۲۰۱۶ وارد کاخ سفید شود. همواره به این فکر می‌کردم حضور او می‌تواند ریاست‌جمهوری را با ناکامی و شکست مواجه کند. او در سال ۲۰۱۶ زمانی که برای جمع کثیری از مردم به مناسبت پیروزی ترامپ سخنرانی می‌کرد گفت: واقعا جان بولتون مد نظر رئیس‌جمهوری است؟ او احتمال دارد برگردد!