عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در یادداشتی که در روزنامه فایننشیال تایمز منتشر شد، نوشت: اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نگرانی‌های مشترکی دارند. هر دو خواستار آن هستند که خاورمیانه‌ای را با ثبات و در رفاه اقتصادی ببینند، جایی که ادیان و فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی می کنند، جایی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی حفظ شده‌اند.

در مورد برجام، امارات متحده عربی از همان ابتدا خوشبین نبود اما به آن امیدوار بود تا این توافق ایران را تشویق کند تا رفتارهای ایران را در منطقه میانه‌روتر کند. امابرخلاف آن تهران یک رفتار فرقه‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده است که اساس اجتماعی حساس منطقه را تهدید می‌کند و پیامدهای آن فاجعه‌بار هستند. برای اصلاح این توافق‌ها قویا خواستار یک تلاش یکپارچه بین‌المللی هستیم تا با رفتار خصمانه و گستاخانه ایران در منطقه مقابله و برنامه موشکی این کشور را محدود کند.

این توافق اکنون محکوم به شکست است. اگر به تهران ادامه دهیم که رفتارهای خصمانه خود در منطقه را ادامه دهد، برجام همه ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی مدعی شد که توافق جدید باید سه شرط جدید داشته باشد؛ مقابله با توانایی ایران برای حمایت از گروه‌های افراطی و فرقه‌گرایی در منطقه، محدود کردن توانایی سپاه پاسداران در ورود و نفود به دیگر کشورهای منطقه و محدود کردن برنامه موشکی ایران به یک سطح منطقی.

کشورهای اروپایی که در جریان مذاکرات هسته‌ای ثابت کردند توانایی و تجربه بالایی در توافق‌های بین‌المللی دارند، باید آن را به اشتراک بگذارند. ما آماده‌ایم تا با شرکای اروپایی خودبرای دستیابی به صلح در منطقه دست یابیم.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از روزهای نخستین تشکیل گروه تروریستی داعش از این گروه حمایت مالی و نظامی انجام داده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.