کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه حدود یک ماه پیش آلکسی ناوالنی را به دلیل سوء پیشینه کیفری و حکم سه سال حبس تعلیقی بخاطر یک پرونده فساد مالی رد صلاحیت کرد و دادگاه عالی روسیه نیز این حکم را تایید کرد.

این اقدام ، اعتراض اتحادیه اروپا و آمریکا را در پی داشت و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چند روز بعد در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش خبرنگاری در خصوص رویکرد غرب در انتخابات روسیه اعلام کرد: طرفداری از یک فرد خاص در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، نشان می دهد که آنها(غربی ها و آمریکا) دوست دارند، افراد دیگری رهبری روسیه را برعهده داشته باشند.

ناوالی که گرایش های غرب گرایانه دارد، پس از رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه را تهدید کرد که موضوع را به رادیو و تلویزیون (پوشش اعتراض های خیابانی در رسانه ها) می کشاند.

ستادهای انتخاباتی ناوالنی با وجود رد صلاحیت وی، همچنان دایر هستند.

ناوالنی پیش از دستگیری از طرفداران خود خواسته بود تا به اعتراض ها ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با توجه به محبوبیت بالای ولادیمیر پوتین در روسیه، اکثر روس ها از این نوع اعتراض ها پشتیبانی نمی کنند و گویای این مساله حضور یک تا دو هزار نفر در فراخوان های اعتراضی ناوالنی است به طوری که می توان گفت تعداد خبرهایی که از او در رسانه های روسی یا رسانه های داخلی روسیه و جهان منتشر می شود بیش از تعداد شرکت کنندگان او در فراخوان های اعتراضی است.

در میدان پوشکین در مرکز مسکو امروز بیشتر طرفداران ناوالنی (حدود دو هزار نفر) را جوانان و نوجوانانی تشکیل می دادند که به نظر می رسید برای پر کردن اوقات فراغت خود به این میدان آمده اند.

براساس گزارش رسانه های روسی، به درخواست ناوالنی همزمان با مسکو در چندین شهر روسیه ازجمله سن پترزبورگ، یکاترینبورگ، ایرکوتسک، بارنائول، برخی با فراخوان ناوالنی بدون کسب مجوز، اجتماعاتی داشته اند.

شبکه تلویزیونی روسی «دوژد» که توجه زیادی به اخبار ناوالنی دارد، اعلام کرد: در مسکو صدها نفر از مخالفان دولت در خیابان تورسکوی تظاهرات کرده و در میدان پوشکین تجمع کردند و ناوالنی پس از حضور در این میدان به همراه چند نفر از همراهانش بازداشت و به اتوبوس پلیس منتقل شد.

رادیو اکو مسکو که نگاهی غرب گرا به تحولات روسیه دارد امروز مدعی شد در شهرهای مختلف روسیه حدود ۹۰ نفر در این باره دستگیر شدند.

به گزارش این رادیو، در سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه چند نفر از جمله خبرنگار رادیو آزادی(رسانه آمریکایی) دستگیر شدند.

تارنمای ازناک.کوم نیز از تظاهرات مخالفان دولت در شهر یکاترینبورگ مرکز استان سوردلوفسک در اورال روسیه خبر داد که در آن یک هزار و ۵۰۰ نفر شرکت داشتند.

«لئونید گرویزمان» شهردار غربگرای یکاترینبورگ در تظاهرات مخالفان دولت در این شهر سخنرانی کرد.

خبرگزاری غیردولتی روس بالت روسیه از برگزاری تظاهرات در شهر نووسیبیریسک خبر داد که در آن ۷۰۰ نفر شرکت کردند.

براساس گزارش دیگری، امروز دست کم ۱۵ نفر از اعضای ستاد انتخاباتی ناوالنی که با وجود رد صلاحیت وی ، همچنان در ستادهای انتخاباتی او فعالیت می کنند، دستگیر شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.