عیسی کلانتری در پیامی ویدئویی درباره سفر خود به خوزستان و بودجه‌های اختصاص داده شده به ریزگردها اظهار کرد: ریزگردهایی که وارد خوزستان شده دو منشاء داخلی و خارجی دارد. منشاء خارجی آن خشکسالی‌هایی است در کشور عراق، سوریه و منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده و جریان باد و عدم بارش، غبارها را به سمت غرب کشور از سنندج تا جنوب کشور آورده است.

وی ادامه داد: این گرد و غبارها فقط محدود به ایران نیست بلکه کویت نیز چند روزی به دلیل خیزش گرد و غبار تعطیل شده بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منشاء ریزگردهای داخلی به دلیل کم بارشی و رعایت نکردن حق آبه‌های زیست محیطی است، تصریح کرد: دولت نیز پروژه‌های خوبی را برای مهار ریزگردها شروع کرده است.

کلانتری با اشاره به سفری که به خوزستان همراه با وزیر جهادکشاورزی داشت، گفت: کانالی حدود ۴۷ کیلومتر افتتاح شده است که از کارون جدا می‌شود و به حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی منطقه خیزش ریزگرد در جنوب شرق اهواز، می‌رسد.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حق آبه‌های زیست محیطی باید اختصاص داده شود، اظهار کرد: امسال حدود ۲۸۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی برای مهار ریزگردها اختصاص داده شده است.

کلانتری ادامه داد: برای سال آینده نیز ۱۵۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای مهار ریزگردها پیش‌بینی شده است. طبق قانون کلیه برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی باید با تایید مقام معظم رهبری باشد. ایشان دیروز مجوز لازم برای برداشت این مبلغ در جهت مهار ریزگردها را دادند. بنابراین برای سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها از صندوق توسعه ملی منظور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: طبق مصوبه دولت و دستور رئیس‌جمهور هیچ دستگاه اجرایی نباید حین بررسی‌های بودجه در مجلس وارد کمیسیون‌ها شود. البته به جز سازمان برنامه و دستگاه‌هایی که سازمان برنامه مشخص می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: اینکه نمایندگان محیط زیست در صحن مجلس برای تصویب بودجه حضور نداشتند به دلیل مصوبه دولت است. دستگاه‌های دیگری که برای لابی و گرفتن بودجه اضافه به مجلس می‌روند از دستور رئیس‌جمهور تخلف می‌کنند.

کلانتری با اشاره به صحبت‌های تاجگردون – رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس- که گفته بود سازمان حفاظت محیط زیست حتی برای دفاع از بودجه حاضر نشده است، تصریح کرد: اینکه ما در مجلس حضور نداشتیم طبق مصوبه دولت است. ما حق نداریم بدون مجوز سازمان برنامه در مجلس حضور داشته باشیم و در این باره تخلفی از سوی سازمان محیط زیست انجام نشده است.

وی درباره اینکه آیا بودجه ریزگردها حذف شده یا خیر؟ توضیح داد: در حقیقت این سخن هم درست است هم نادرست. درست از این جهت که کمیسیون تلفیق به دلیل آنکه بررسی بودجه از محل صندوق توسعه نیاز به اذن رهبری دارد، بررسی خود در این‌باره را کنار گذاشته بود، اما در حال حاضر مقام معظم رهبری دستور دادند که برای ریزگردها بودجه تخصیص داده شود و اکنون بودجه ریزگردها حالت قانونی پیدا کرده است.

کلانتری درباره اظهارات دکتر تاجگردان نیز گفت: ایشان از نمایندگان فعال مجلس هستند و بعضی وقت‌ها عصبانی می‌شوند و می‌گویند بودجه سازمان محیط زیست را قطع می‌کنیم. اینطور نیست که بودجه سازمانی را یک نماینده قطع و نماینده دیگر برقرار کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست یکی از مستضعف‌ترین دستگاه‌های دولت است، اظهار کرد: حیطه وظایف و کار سازمان محیط زیست با بودجه مصوب همسویی ندارد. دستگاه‌هایی هستند که فعالیت و وظایف کمتری دارند اما بودجه بیشتری دریافت می‌کنند.

کلانتری در پایان گفت: سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی گسترده در سطح ملی است که بعضی وقت‌ها جواب‌های "نه‌" سازمان سبب عصبانی شدن برخی می‌شود. ما عصبانیت آقای تاجگردون را نیز قبول داریم چون ایشان یکی از نمایندگان آگاه مجلس است که همیشه به سازمان محیط زیست کمک کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.