محمد دهقان در هفتمین کنگره جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، گفت: اتفاقات حدود یک ماه قبل از ابعاد مختلفی قابل بررسی است اما وجه مشترک آنها این بود که تا قبل از سوء استفاده دشمنان از این اعتراضات، تجمع‌کنندگان خواستار رفع گرانی و فساد بودند.

وی ادامه داد: شعار «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل می‌شه» حاوی پیام‌های مختلفی است. عده‌ای از مسئولان از داخل حکومت موسسات مالی و اعتباری را تشکیل داده‌اند و اساسا تمام شرکت‌های بزرگ متعلق به اجزای مختلف حکومت است که با رانت به ثروت‌های آنچنانی رسیده‌اند.

دهقان با بیان اینکه مردم به جز مقام معظم رهبری، هیچ یک از مسئولان دیگر را صادق نمی‌دانند، ادامه داد: مردم قوای سه‌گانه و دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را جزو نظام مقدس نمی‌دانند بلکه رهبری را فردی صادق و مقدس می‌دانند. مردم طبقه مسئولان که زیر چتر نظام جمهوری اسلامی به ثروت‌های چندصد میلیارد تومانی رسیده‌اند را هرگز صادق نمی‌دانند.

وی به مردمی دانستن روحیه مسئولان ثروتمند، گفت: چرا یک مسئول در قوای سه‌گانه به میان معترضانی که جلوی قوه مقننه و قضاییه تجمع کرده‌اند نرفت تا از نزدیک مشکلات آنان را بشنود و حل کند؟

دهقان با یادآوری تحمل مردم در ابتدای انقلاب، گفت: با اینکه ابتدای انقلاب رفاه مردم کمتر بود اما تحمل‌شان بیشتر بود. در زمان حاضر تحمل مردم به دلیل اشرافی شدن طبقه‌ای از مسئولان کم شده است. وعده‌های مسئولان مبدل به سراب شده و اعتراضات مدنی را به وجود آورده است.

به گفته نماینده مردم چناران در مجلس، شکاف طبقاتی دلیل اصلی اعتراضات مدنی اخیر است.

دهقان در عین حال خواستار اجرای اصول ۴۹ و ۱۴۲ قانون اساسی شد و افزود: برخی مسئولان در جلسات علنی و غیرعلنی وجود فساد را تایید می‌کنند اما ابزار مبارزه با آن که «شفافیت» است را اجرا نمی‌کنند و قانون از کجا آورده‌اید را بی‌خاصیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این جریان در بدنه نظام اجازه نمی‌دهد حتی یک خط قانون برای اجرای اصل ۱۴۲ قانون اساسی نوشته شود.

دهقان مبارزه با فساد در قالب دو اصل ۴۹ و ۱۴۲ قانون اساسی را ممکن دانست و افزود: این اصول مربوط به بازگشت اموال نامشروع به بیت‌المال و اعلام دارایی‌های مسئولان است که از ابتدای انقلاب اسلامی اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد مردم خواستار اعلام اموال مسئولان هستند، گفت: در نظرسنجی که اخیرا انجام شده است ۸۷ درصد مردم خواستار اعلام اموال مسئولان هستند. کسانی که از رانت حکومتی زندگی شاهانه پیدا کرده‌اند و سبب مشکلات مردم شده‌اند، درباره دلایل حضور مردم در کف خیابان فرافکنی نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.