بروجردی که به دعوت رسمی &#۳۹;دیوید مک آلیستر&#۳۹; رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و با همراهی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و شوشتری رئیس کمیته حقوق بشر در بروکسل به سر می برد، سه شنبه روز پرکاری را سپری کرد.

بر اساس این گزارش، در جریان ملاقات بروجردی با رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و اعضای این کمیته، آخرین تحولات منطقه غرب آسیا و راه های گسترش همکاری و تبادل نظر با پارلمان اروپا به بحث گذاشته شد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:ایران برای گسترش همکاری ها با کشورهای اروپایی در چارچوب منافع و احترام متقابل اهمیت قائل بوده و آماده برداشتن گامهای بلندی در این زمینه است . 

بروجردی افزود، زمان آن فرا رسیده که اروپا در چارچوب منافع خود و جدای از آمریکا تصمیم گیری کند و مخالفت های مکرر اتحادیه اروپا با سیاستهای ضد برجامی ترامپ نشانه های خوبی از اعمال این سیاست است.

وی یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران مخالف جدی سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح هسته ای است ، بنابراین تنها راه تحقق سیاست راهبردی بازدارندگی از تهاجم احتمالی دشمن، توانمندی موشکی است که با هیچ کشوری قابل مذاکره نیست.

بروجردی افزود: امروز مبارزه با پدیده شوم تروریسم، فصل مشترک همکاری جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپایی است. 

** مک آلیستر: قویا از برجام حمایت می کنیم 

دیوید مک آلیستر رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا نیز با ابراز خرسندی از سفر هیات مجلس شورای اسلامی به بروکسل گفت: ما اهمیت ویژه ای برای همکاری با ایران قائلیم و من در آینده نزدیکی برای ادامه مذاکرات به تهران خواهم آمد.

مک آلیستر همچنین افزود: ما قویا از برجام به عنوان یک توافق معتبر بین المللی حمایت می کنیم و معتقدیم، اروپا باید در این چارچوب، روابط خود را با ایران گسترش دهد. 

وی یادآورشد: این گونه مذاکرات در ایجاد فهم مشترک و تقویت نقاط مشترک همکاری های دوجانبه از جمله حقوق بشر ممکن خواهد بود. 

** تاکید بر نقش مجالس ایران و بلژیک در توسعه همکاری ها

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه روز سه شنبه همچنین با حضور در پارلمان بلژیک با وندر مالن- رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان فدرال بلژیک ملاقات کرد. 

در این نشست که &#۳۹;دو روور&#۳۹; رئیس گروه اکثریت مجلس بلژیک نیز حضور داشت، طرفین با یادآوری سفرهای روسای مجلس نمایندگان و سنای بلژیک به ایران در سال گذشته، بر نقش پارلمان های دو کشور در حمایت از توسعه همکاری های مشترک با تمرکز بر روابط اقتصادی تاکید کردند. 

بروجردی با تاکید بر اعتبار و ضرورت اجرای کامل برجام خواستار اقدامات عملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به ویژه بلژیک برای مقابله با سیاست های مخرب ترامپ شد.

وندر مالن نیز حمایت از برجام را مبنای مهم همکاری های ایران و اروپا عنوان کرد. 

وی همچنین ضرورت تشریک مساعی دو کشور در مقابله با تروریسم و افراطی گری را مورد تاکید قرار داد.

وندر مالن همچنین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را دارای اهداف دفاعی دانست و با تاکید بر غیر قابل مذاکره بودن آن، یادآور شد: برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اکنون به مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه دامن می زنند.

** تقبیح سیاست های ترامپ در دیدار با رئیس مجلس نمایندگان بلژیک 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه نیز در بروکسل با &#۳۹;زیگفرید براک&#۳۹; رئیس مجلس نمایندگان بلژیک دیدار کرد.

بروجردی در این دیدار با یادآوری روابط تاریخی ایران و بلژیک، تاکید کرد که بعد از برجام فضای جدیدی برای ارتقای روابط با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن مهیا شده که باید توسط اروپا مغتنم شمرده شود. 

وی با تقبیح سیاست های مخرب ترامپ در سطح بین المللی بویژه در ارتباط با برجام، بر ضرورت اتخاذ اقدام های عملی از سوی اتحادیه اروپا برای رفع موانع همکاری های اقتصادی میان طرفین تاکید کرد.

بروجردی همچنین اهمیت گسترش روابط مردم با مردم با استفاده از فرصت برقراری پرواز مستقیم میان تهران و بروکسل، بخصوص در حوزه گردشگری را مورد تاکید قرار داد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: شکوه حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی را مشاهده خواهید کرد.

وی همچنین بر تداوم عزم جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم و نقش ثبات بخش کشورمان در منطقه تاکید کرد. 

براک رئیس مجلس نمایندگان بلژیک نیز به فرصت های زیاد همکاری با ایران اشاره کرد و گفت و گو و تعامل سازنده طرفین را ضروری دانست. وی افزود: اتحادیه اروپا مستقل از سیاست های آمریکا و ترامپ بویژه در قبال برجام عمل می کند و قدردان اجرای کامل برجام از سوی ایران است.

رئیس مجلس نمایندگان بلژیک خواستار ثبات بخشی به روابط بانکی میان دو کشور شد.

براک شهریور ماه گذشته بازدید رسمی از جمهوری اسلامی ایران داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.