کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳ بهمن) پارلمان در جریان بررسی گزارش دیوان محاسبات درباره عملکرد بودجه‌ای کشور در ۸ ماهه امسال گفت: آقای نوبخت در گزارشی که ارائه کرد گفت که بودجه در بحث لایحه خوب بسته شده، آقای عادل آذر هم گفت که ۹ هزار میلیارد تومان در طرح تحول سلامت و ۹ هزار میلیارد تومان نیز در هدفمندی یارانه‌ها دچار کسری بودجه هستیم، این نشان می‌دهد که برخی اعداد و ارقام اینگونه نیست که مطرح می‌شود.

وی افزود: شفافیت حسابرسی و اینکه بودجه اساسا با نظارت و پیگیری روبروست امری بدیهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جلالی در تعریف عملکرد بودجه‌ای کشور گفت: معنای عملکرد بودجه این است که باید ببینیم آیا بودجه‌ای که تصویب شده تا چه میزان به اهدافی که مد نظر قانونگذار بوده، رسیده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: حسابرسی اجتماعی درباره بودجه این است که مردم نیز باید احساس مسئولیت داشته باشند که آیا بودجه‌ای که تصویب شده به هدفش رسیده است یا خیر؟ در کشور هندوستان به عنوان اولین کشور این کار را انجام می‌دهند و مردم نسبت به عملکرد بودجه احساس مسئولیت دارند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر امسال بودجه را با استقراض بسیار زیاد بستیم، آیا پایداری بودجه‌ای در سالهای بعد نیز مد نظر قرار گرفته است؟

جلالی با تاکید بر اینکه مجلس طی سالهای گذشته تلاش کرده که حسابرسی مالی بودجه‌ای را پیگیری کند و دیوان محاسبات نیز آن را تطابق حسابرسی کرده است اظهار داشت: ما می‌خواهیم بدانیم که عدد و رقمی که به ما گفته می‌شود چقدر واقعی است و چقدر محقق است. نتایج این ارقام برای مردم خیلی قابل لمس نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به ذکر مثالی از نحوه نظارت بر بودجه در پارلمان کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: مجلس کشور افغانستان از سال ۸۲، بودجه این کشور را به دقت بررسی می‌کند به طوریکه شاهدیم سالی نیست که چند وزیر به دلیل اختلافات مالی در بودجه استیضاح نشوند؛ تاکنون مجلس این کشور ۶ وزیر را استیضاح کرده است که این نشان می‌دهد که کشور افغانستان نسبت به عملکرد بودجه‌ای حساسیت خاصی دارد.

وی با اشاره به نحوه عملکرد بودجه‌ای در حوزه سلامت گفت: باید در حوزه سلامت به این سوال پاسخ دهیم که در ازای بودجه‌های اختصاص یافته، آیا خدمات مطلوب مطابق با تکنولوژی روز دنیا و امکانات به مردم ارائه شده است یا خیر؟

جلالی با اشاره به اظهارات نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: آقای نوبخت از لایحه‌ای که به مجلس ارائه کرده و کمیسیون تلفیق نیز آن را تصویب کرده، دفاع کرد به طوریکه میزان اعتبارات عمرانی در سال جاری ۲۹ هزار میلیارد تومان است اما ۲۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت تامین شده و ۶ هزار میلیارد تومان آن نیز از طریق درآمدهای نفتی بوده و این یعنی فقط ۱۰ درصد از فروش نفت تامین شده، اما آقای نوبخت بودجه عمرانی را ۳۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ که به مجلس تقدیم کرده بود، منابع و مصارف بودجه را ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرد اظهار داشت: اما مجلس ۸ درصد نیز به منابع و مصارف در بودجه ۹۶ اضافه کرد تا به رقم ۳۴۷ هزار میلیارد تومان برسد اما عملکرد ۹ ماهه امسال می‌گوید که ۱۹۶ هزار میلیارد تومان از منابع و مصارف محقق شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال نیز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی اضافه کرد: وقتی بودجه‌ای را تصویب می‌کنیم و محقق نمی‌شود یعنی اینکه ما در مجلس وضعیت منابع و مصارف و هزینه‌ها را کاملا به دست دولت سپرده‌ایم، چرا باید بودجه غیرواقعی را در مجلس تصویب کنیم که در پایان سال شاهد عدم تحقق آن باشیم؟

جلالی تصریح کرد: هزینه‌های جاری کشور در سال ۹۶، ۸۰ هزار میلیارد تومان است یعنی بیش از درآمدهای نفتی کل کشور است که پیش‌بینی می‌شود برای سالهای بعد نیز در همین رقم باقی بماند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در ۹ ماهه امسال ۶۴ هزار میلیارد تومان از محل تملک دارایی یعنی حدود ۵۴ درصد از منابع از این محل محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ درصد از منابع فروش نفت صرف سرمایه‌گذاری شده است گفت: این موضوع خیلی دردناک است یعنی اینکه ما از محل فروش نفت فقط ۱۰ درصد را صرف پیشبرد طرح‌های عمرانی کرده‌ایم و بقیه صرف مسائل جاری کشور شده است.

جلالی در پایان به نحوه هزینه‌کرد منابع هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: ما در بودجه تصویب کردیم که ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها در اختیار سازمان هدفمندی قرار گیرد اما شاهدیم که در ۹ ماهه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع از این محل تامین شده و این یعنی اینکه بار اضافی به کشور تحمیل کرده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.