حجت الاسلام  هادی صادقی در دیدار با حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی و جوادی آملی مراجع عالیقدر ضمن معرفی و بیان تاریخچه معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تشریح عملکرد معاونین بخش ستادی و معاونین فرهنگی دادگستری های کل کشور پرداخت و گفت: بخشی از رویکرد ما در برنامه ریزی ها، نگاه به درون قوه است. برای ارتقاء فرهنگ دینی و سازمانی کارکنان و مأموریت دیگر ما، پرداختن به بیرون از قوه قضاییه و بالا بردن فرهنگ حقوقی مردم است و البته بیشترین توان را بر روی درون قوه متمرکز کرده ایم تا امور مربوط به درون قوه بهبود یابد و رفتارها اخلاقی تر شود، اثرش در بیرون بیشتر خواهد بود و بهبود وضعیت و اصلاح قوه قضاییه موجب اصلاح برخی موارد در سطح کشور خواهد بود.

 

وی درباره موضوعات و مسائل مورد نظر در طراحی برنامه های درون قوه گفت: تلاش شده است تا بحث های معرفتی و در درجه اول قرآن کریم و بعد احادیث و سایر منابع از جمله نهج البلاغه ترویج پیدا کنند و نیز سعی کردیم تا گستره آموزش های قرآنی در سطح کارکنان و خانواده های قوه قضاییه وسیع تر شود که بطور مثال در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر در کلاس ها و دوره های آموزشی شرکت کرده اند و هدف‌مان افزایش کمی و نیز کیفی این آموزش‌هاست.

 

صادقی با اشاره بر برگزاری مسابقات قرآن در بخش های مختلف و نیز آموزش نهج البلاغه تصریح کرد: درس های اخلاق موعظه ای را به طور منظم در سراسر کشور برگزار می کنیم، یعنی همه دادگستری های سراسر کشور مکلفند که حداقل ماهی یک بار از این نوع جلسات برگزار کنند.

 

وی افزود: در کنار این موارد، کلاس های مربوط به اخلاق حرفه ای را که به مباحث مدیریتی و برنامه ریزی و رفتار با مراجعان است هم به طور جدی مورد توجه قرار دادیم و تا امروز بیشتر از ۶۰۰ کارگاه اخلاق حرفه ای به منظور فرهنگ سازی در امور مربوطه برگزار شده است که محصول نهایی این کلاس ها، چیزی جز تکریم ارباب رجوع نیست، گرچه تکریم ارباب رجوع را به صورت یک دستورالعمل مصوب کردیم و به همه دادگستری های کل کشور ابلاغ کرده ایم.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه در تکمیل برنامه های مربوط به تکریم ارباب رجوع خاطرنشان کرد: هر قاضی یا کارمند دستگاه قضایی بر اساس رفتارهای خود و با توجه به دستورالعمل مربوطه در صورت رفتار درست و منطبق با چارچوب‌ها از امتیازات برخوردار خواهد شد و در غیر این صورت از این امتیازات بی بهره می‌ماند.

 

وی گفت: از دیگر کارهای مهم در دست اجرا فرهنگ سازی برای صلح و سازش، رضایت و بخشایش است که هم در درون قوه و هم بیرون از قوه مورد پیگیری قرار می گیرد و به قضاتی که به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند جایزه می دهیم و همایش های استانی تحت عنوان همایش "صبر" تشکیل می شود و تا به امروز در چندین استان تشکیل شده و بقیه استان‌ها هم در دستور کار دارند و هدف آن ترویج فرهنگ و صلح و سازش است.

 

معاون فرهنگی قوه قضاییه فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: بسیاری از نزاع های صورت گرفته میان مردم ناشی از ناآگاهی و عدم رفتار حقوقی صحیح است که سعی کرده ایم با برنامه های گوناگون از جمله برنامه های زنده رادیویی، تلویزیونی یا تیزرهای از پیش ساخته تحت عنوان "روایت زندگی" که باز هم از صداوسیما پخش شده است، کلیپ های دو یا سه دقیقه ای که یک قاضی مجرب برخی مسایل را به زبان ساده به مردم عرضه می کند و انتشار و توزیع ۱۸۰ عنوان بروشور در نقاط مختلف، مردم را با مباحث حقوقی به زبان ساده آشنا کنیم.

 

وی افزود: کارهای دیگری هم در جریان است از جمله اینکه با ائمه جمعه و جماعات و مساجد سراسر کشور، دانشگاه‌ها و مدارس همکاری داریم و قضاتمان را برای برپایی کلاس‌ها معرفی می‌کنیم تا به ارتقاء آگاهی‌های مردم کمک کنند.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.