آسوشیتدپرس گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در اشاره به ازسرگیری مذاکرات دو کره گفت: این یک فرصت است. به عقیده من این فرصت می‌تواند از بروز جنگ جلوگیری کند. نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم.

اظهارات گوترش در پی از سرگیری فعالیت خط تلفن مستقیم میان دو کره برای هماهنگی نظامی و نخستین مذاکرات رسمی بین سئول و پیونگ‌یانگ پس از دو سال مطرح شده است.

کره شمالی موافقت کرده تا هیاتی از ورزشکارانش را برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی کره جنوبی در بازه زمانی ۹ تا ۲۵ فوریه سال جاری میلادی به این کشور اعزام کند. البته این مذاکرات درباره برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی نیست.

 

گوترش کاملا مشخص کرده که خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره یک مساله مهم و کلیدی است و در ادامه صحبت‌هایش گفت: نشانه‌هایی از امیدواری وجود دارد. برای ما این مساله مهم است که اطمینان حاصل کنیم روند جدی به خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره منجر می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین نگرانی خود را بابت این مساله ابراز کرد که جهان برخی مواقع شاهد پیشرفت است اما این مساله فراموش می‌شود که مشکل اصلی هنوز حل نشده است.

وی به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که نگرانی‌های جهانی بابت تسلیحات اتمی از زمان جنگ سرد هنوز وجود دارد.

او البته از تحریم‌های شورای امنیت در واکنش به آزمایشات اتمی و موشکی پیشرفته کره شمالی استقبال کرد و ادامه داد: شورای امنیت مسیر توافقات دیپلماتیک را پیموده است و به همین دلیل است که در اوایل دسامبر ۲۰۱۷، جفری فلتمن، یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل به پیونگ یانگ رفت تا به تبادل دیدگاه‌ها بپردازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.