سیدپیروز موسوی ضمن عرض تسلیت ضایعه درگذشت دریانوردان نفتکش سانچی، در تشریح فرآیند ارسال میعانات گازی به‌وسیله این نفتکش به کره جنوبی گفت: ۲۳ آذر ماه نفتکش سانچی در بندر عسلویه پهلودهی و از سوی شرکت پایانه های نفتی به SPM (گوی شناور بارگیری نفتکش در دریا) بسته شد.

 

وی ادامه داد: پس از 48 ساعت، در تاریخ 25 آذرماه عملیات بارگیری تکمیل و اسناد بارگیری تحویل نفتکش شد و از آنجا که نوع این قرارداد FOB است، بار در مبدا تحویل خریدار شد و از آن پس دیگر مسئولیت محموله بر عهده خریدار است.

 

موسوی از حرکت سانچی در تاریخ 25 آذر یاد کرد و گفت: سانچی به سمت مقصد بندر دایسان کره جنوبی با محموله ای به میزان دقیق 964 هزار بشکه میعانات گازی حرکت کرد.

 

مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران با بیان اینکه قرارداد فروش میعانات به کره جنوبی به صورت بلند مدت است، گفت: این‌طور نیست که یک محموله به کره جنوبی ارسال شود و ما منتظر خرید بعدی باشیم (تک محموله)، بلکه این قرارداد به صورت بلند مدت است و دائم محموله‌هایی به سمت کره جنوبی ارسال می‌شود و هر ماه ۵ تا ۷ محموله این مسیر را می‌پیمایند.

 

وی با بیان این‌که ۲ شرکت کره جنوبی مسئول خرید این محموله‌ها هستند، گفت: قرارداد بلند مدت با این دو خریدار امضا شده و از ابتدای سال تا تاریخ ۲۵ دی‌ماه از بندر عسلویه ۱۲۶ فروند نفتکش میعانات گازی بارگیری کرده‌اند که از این تعداد ۵۳ فروند به مقصد کره جنوبی حرکت کرده‌اند.

 

موسوی افزود: نفتکش سانچی چهل و هشتمین نفتکش با محموله میعانات گازی بوده است که به مقصد کره جنوبی حرکت کرده است و پس از آن پنج محموله دیگر نیز در مسیر هستند.

 

وی از بارگیری نفتکش «حَسنا» در بندر عسلویه خبر داد و گفت:‌ این نفتکش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در حال بارگیری میعانات گازی است و امروز (۲۵ دی‌ماه) بارگیری آن تکمیل می شود و پس از تحویل اسناد بارگیری این نفتکش به عنوان پنجاه و چهارمین محموله میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی راهی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.