درباره دستور رئیس جمهوری حسن روحانی برای رفع فیلتر تلگرام در یکشنبه شب گذشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. نظر مردم

معتبرترین مرجع تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران، مردم هستند. مردم خواهان رفع فیلتر تلگرام و دسترسی بدون فیلتر به این پیام رسان بودند. آنچه که اکثریت مردم می خواهند و دوست دارند باید عملی شود و هم اکنون این اتفاق افتاد.

۲. قول رییس جمهور درباره "موقتی بودن"

رئیس جمهور روحانی و وزیرارتباطات گفته بودند که به دلایل شرایط اضطراری تلگرام را به صورت "موقت" فیلتر کرده اند. ایران سرزمین موقت های دائمی است اما این بار یک موقت واقعا موقت را شاهد بودیم. این اتفاق خوبی است که موقت، موقتی باشد و موقت بماند. بدترین چیز، عادی شدن یک غیرعادی است چرا که دائمی شدن فیلتر موقت تلگرام می توانست آن را عادی جلوه کند.

 

۳. افزایش سرمایه اجتماعی

روحانی با عمل کردن به وعده اش و حرکت در مسیر مطالبات و خواسته های مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی دولت شده است.

۴. اجرای قانون اساسی

دربخشی از اصل نهم قانون اساسی ایران آمده است: هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند.

استفاده از یک وسیله ارتباطی مانند تلگرام حق مردم است و هیچ مقامی حق ندارد مردم را از این حق آنها به صورت مستمر و دائمی محروم کند.

۵. زنده باد ارتباط

ارتباطات محور توسعه است. اگر خواهان رشد، پیشرفت ومهمترین از این دو، توسعه و برترین نوع آن یعنی "توسعه پایدار" هستیم راهی جز افزایش ارتباطات فیزیکی و مجازی نداریم.

تلگرام انقلابی در ارتباطات در ایران به وجود آورده و نباید مردم، ایران و دولت را از این امکان بزرگ محروم کرد.

محرومیت جامعه از وسیله ارتباطی مدرنی به مانند تلگرام نوعی خودزنی و خودتحریمی است. در صورت ادامه این وضعیت آثار سوء آن بر جامعه و حکومت دیده خواهد شد همانگونه که ممنوعیت و فیلتر فیس بوک و توئیتر و دیگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی آثار بدی داشته و دارد. به لحاظ تاریخی هم هنگام اختراع دستگاه چاپ و چاپ کتاب، کشورهایی که این دو ممنوع یا محدود کردند ضرر کردند.

۶. جامعه مدنی

روحانی چرا فیلتر تلگرام را برداشت؟ چرا با وجود حجم بالای فشارهای پرقدرت، روحانی تصمیم گرفت دستور به برداشتن فیلتر دهد؟ عامل فشار چیزی نیست جز قدرت افکار عمومی و جامعه مدنی. مردم توانسته اند صدای خود را به صورت مستقیم و بی واسطه به عالی ترین مقام اجرایی برسانند و او را برای اجرای این خواسته تحت فشار قرار دهند. همان قدرتی که روحانی را در سال 92 و 96 به کرسی ریاست جمهوری رساند.

اینترنت و رسانه های اینترنتی و شبکه های مجازی، مردم را قوی کرده است. شاخص توانمندی مردم در قدرت آنها برای بیان مطالبات و نظرات آنها درباره موضوعات مختلف واعمال فشار برای تحقق آنهاست. و این یعنی جامعه مدنی. ایرانِ بهتر با جامعه مدنی قوی تر و به سامان تر تحقق می یابد.

۷. تلگرام بدون محدودیت و سواد رسانه ای

همزمان با رفع فیلتر تلگرام پیشنهاد می شود:

اول – ضمن رایزنی با شرکت تلگرام، دفتر نمایندگی آن در ایران افتتاح شود.

دوم – با همکاری طرف ایرانی کانال های بد در تلگرام یعنی کانال های تبلیغ کننده و مروج نژادپرستی، کینه توزی، تبلیغ خشونت، غیراخلاقی جنسی، سوء استفاده جنسی از کودکان و کلاهبردای، شناسایی و فیلتر شوند.

سوم – سوادرسانه ای از طرق مختلف از جمله آموزش در پیش دبستانی ها، مدارس، کارگاه ها، پادگان ها، ادارات و ... در بین بخش های مختلف مردم آموزش داده شود.

۸. انتخابات 92 و 96، انتخاب روحانی و لیست امید در شورای شهر و مجلس

رفع فیلتر تلگرام، یکی از ثمرات رای مردم به روحانی و ارزش های اعلامی او در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ است.

جالب اینجاست که افرادی که در انتخابات ۹۲ و ۹۶ در قالب لیست امید از مردم رای گرفتند و به شورای شهر و مجلس رفتند همان هایی هستند که هم اکنون بیشترین حمایت حمایت را از رفع فیلتر تلگرام کردند. روحانی در حالی به رفع فیلتر تلگرام دست زد که از نظر بخش هایی از قدرت، بهترین فرصت برای بستن دائمی این وسیله ارتباطی بود. رفع فیلتر تلگرام در حالی صورت گرفت که برخی قدرتمندان اصرار داشتند آنچه که کلیدش در دست ما نیست نباید باز باشد.

۹. همه کار خود را انجام می دادند

با وجود فیلترشدن تلگرام اما اکثریت کابران تلاش کردند با تهیه فیلترشکن به کار خود ادامه دهند. از مردم و مسوولان. اقلیت موافق فیلتر و اکثریت مخالف فیلترتلگرام، هر دو طرف در تلگرام ادامه کار دادند و حاضر به ترک این وسیله ارتباطی نشدند.جوری که انگار نه انگار فیلتر شده .فیلترینگ تنها هزینه فیلترشکن را به مردم اضافه کرد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.