آنتونیو گوترش روز پنج شنبه با حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که درباره مهاجرت برگزار شد، مهاجرت را منبع یک قدرت هم نامید و افزود این قدرت، رشد اقتصادی را افزایش و نابرابری را کاهش می دهد، جوامع متنوع را متصل و به ما کمک می کند که موج رشد و کاهش جمعیت را کنترل کنیم.

وی با بیان این که بیشتر مهاجران به صورت قانونی زندگی و کار می کنند، ادامه داد اما بسیاری از مردم در حاشیه ها زندگی می کنند که توسط قانون حمایت نمی شوند و نمی توانند به طور کامل به جامعه کمک کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد یک اقلیت ناامید، جان خود را در معرض خطر قرار می دهند تا وارد کشورهایی شوند که در آنجا با سوء ظن و سوء استفاده مواجه می شوند.

گوترش تاکید کرد در سطح جهانی، مهاجرت به طور ضعیف مدیریت می شود.

وی به شرایط سخت مهاجران اشاره کرد و افزود: این تأثیر می تواند در بحران های انسان دوستانه که بر مردم در حال حرکت تاثیر می گذارند و در نقض حقوق بشر کسانی که در بردگی و یا در شرایط کار ناپایدار از تحقیر رنج می برند، دیده شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مزایای مهاجرت بر توسعه کشورها هم اظهار کرد: مهاجران سهم بزرگی در توسعه بین المللی هم از طریق کار و هم از طریق ارسال پول به کشورهای خود دارند. در سال گذشته، مبلغ پرداختی تقریبا ۶۰۰ میلیارد دلار بود که سه برابر کل کمک های توسعه ای است.

گوترش از دولت ها خواست تا قوانین خود را به گونه ای تنظیم کنند تا ضمن مدیریت، مهاجران هم بتوانند از مزایای اقتصادی و اجتماعی برخوردارد باشند و افزود در غیر این صورت، آنها ناخواسته مهاجرت غیر قانونی را تشویق می کنند.

وی تصریح کرد وقتی مهاجران مشتاق از مسیرهای قانونی محروم شوند، ناگزیر به روش های غیر قانونی متوسل می شوند. این نه تنها آنها را در موقعیت های آسیب پذیر قرار می دهد، بلکه قدرت های حکومتی را نیز تضعیف می کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر استفاده از ظرفیت های سازمان ملل برای مدیریت مهاجرت در سطح جهان تاکید کرد و گفت این پدیده ای است که بر تمام اولویت های جمعی ما از پیگیری اهداف توسعه پایدار تا ارتقا و حمایت از صلح و حقوق بشر جهانی اثرگذار است.

گوترش یادآور شد من شما را تشویق می کنم که در کنفرانس بین المللی مراکش که در سال جاری میلادی برگزار می شود، به تصویب یک توافقنامه جهانی راه حل گرا برای مهاجرت بپردازید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.