به گزارش وبسایت اینترنتی روزنامه حریت، باغچه لی اظهار کرد: حزب حرکت ملی یا به صورت ائتلافی و یا تنها وارد مبارزات انتخاباتی خواهد شد اما نامزدی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد.

وی افزود: ما در انتخابات ریاست جمهوری از رجب طیب اردوغان حمایت خواهیم کرد.

باغچه لی بیان کرد: حزب حرکت ملی هیچ گاه در زمان تشکیل دولت، خواسته ای نداشته و رفتار کسانی که توقع حضور در دولت را دارند را نادرست می داند.

به گزارش ایرنا، حزب حرکت ملی ترکیه با ۴۱ نماینده چهارمین حزب حاضر در مجلس ملی ترکیه است.

مجلس ملی ترکیه دارای ۵۵۰ نماینده است که ۳۱۷ نماینده آن از حزب عدالت و توسعه، ۱۳۳ نماینده از حزب جمهوری خواه خلق، ۴۱ نماینده از حزب حرکت ملی و ۵۵ نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها هستند.

با استعفای یک نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه تعداد نمایندگان این حزب از ۱۳۴ به ۱۳۳ و با سلب حق نمایندگی چهار نماینده حزب دموکراتیک خلق ها، تعداد نمایندگان این حزب نیز از ۵۹ به ۵۵ نفر و تعداد کل نمایندگان مجلس از ۵۵۰ به ۵۴۵ نفر کاهش یافته است.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی ترکیه که در ۲۷ فروردین ماه امسال به تایید مردم این کشور رسید، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۹ برگزار می شود و در این انتخابات، رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب شده و پست نخست وزیری حذف خواهد شد.

شرط حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی از طرف احزاب بزرگ حاضر در مجلس و با جمع آوری و ثبت رسمی امضای حمایت بیش از ۱۰۰ نفر نفر از شهروندان ترکیه تعیین شده است.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری ترکیه در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد. 

هر چند که احزاب مخالف مدعی هستند که دولت ترکیه در صدد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است، ولی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور چند روز پیش اعلام کرد که انتخابات در زمان مقرر برگزار خواهد شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.