خبرگزاری فرانسه گزارش داد، "امره ایپر"، حسابدار روزنامه جمهوریت به عنوان مظنون یک پرونده برای ۲۶۷ روز پشت میله‌های زندان بود و همین امر نگرانی‌هایی را درباره آزادی‌ رسانه‌ها در دوران رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به وجود آورد.

در مجموع ۱۷ تن از نویسندگان سابق و کنونی، کاریکاتوریست‌ها و مدیران روزنامه جمهوریت ترکیه از ۲۴ ژوئیه در حال محاکمه به اتهامات تروریستی هستند. اکثر آنها به قید وثیقه آزاد شدند و این بدین معناست که آنها می‌توانند آزاد باشند اما همچنان متهم‌ هستند و دادگاهی می‌شوند.  

با آزادی امره ایپر، اکنون سه تن از نیروهای سرشناس جمهوریت شامل احمد شیک، روزنامه‌نگار تحقیقی، آکین آتالای، مدیر روزنامه جمهوریت و مراد سابونجو، سردبیر ارشد جمهوریت در حبس هستند. ایپر به دانلود اپلیکیشن پیام‌رسان بای‌لاک متهم است که به گفته مقام‌های از سوی گروه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد که به طراحی و اجرای توطئه کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ متهم است؛ اتهاماتی که گولن رد می‌کند.

طبق حکم دادگاه، ایپر ثابت کرد که به صورت تصادفی حین دسترسی به سایر سایت‌ها این برنامه را دانلود کرده است. او تحت نظارت قضایی باقی خواهد ماند و هنوز مشخص نیست که پس از تکمیل فرایندها چه زمانی رسما آزاد خواهد شد.

پیش از این، دادستانی ترکیه اعلام کرده بود حدود ۱۱ هزار و ۴۸۰ تن در وضعیت مشابه هستند و بای‌لاک را به صورت تصادفی دانلود کردند. به گفته دادستان‌ها، این روش جنبش گولن است تا کاربران واقعی این برنامه ناشناس بمانند.

اعلام این خبر، احتمال آزادی جمعی از بازداشت‌شدگان بر سر دانلود برنامه مذکور را افزایش داد. گزارش‌های رسانه‌های ترکیه‌ای حاکی از آن است که یک حکم جدید حالت فوق‌العاده برای مدیریت این مساله صادر می‌شود. بیش از ۵۰ هزار تن در جریان سرکوب‌های پسا کودتای ترکیه بازداشت شدند و این حجم بالا هدف انتقاد متحدان غربی ترکیه قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.