رویترز گزارش داد، یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت:‌ داستان خبرگزاری اکسیوس کاملا گمراه کننده است. فلسطینی‌ها انتظار داشتند که این پول اول ژانویه به دست‌شان برسد، اما این اتفاق در موعد مقرر رخ نداد و این به معنای تعلیق یا لغو کامل کمک‌ها نیست.

این مقام افزود: ما تا اواسط ژانویه در این مورد تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این باره تصمیم اولیه گرفته شده، گفت: خیر، گزارش‌ها در این مورد نادرست هستند.

کریس گانس، سخنگوی آنروا نیز تاکید کرد: به این آژانس به طور رسمی و مستقیم در مورد تصمیم رسمی تعلیق کمک‌های آمریکا هیچ اطلاعی داده نشده است.

پیشتر شماری از مسؤولان ارشد آمریکایی تصریح کرده بودند که دولت ترامپ به سازمان ملل ابلاغ کرده که ۱۲۵ میلیون دلار از کمک‌های اختصاصی به آژانس آنروا در ماه ژانویه جاری را کاهش داده است.

آنها همچنین تاکید کردند که دولت آمریکا قصد دارد مبلغ ۱۸۰ میلیون دلار از مجموع کمک‌های اختصاصی به آژانس آنروا را کاهش دهد و البته این مساله بستگی به موضع تشکیلات خودگردان در قبال احیای روند مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی دارد و در صورتی که مذاکرات ازسرگرفته نشود، واشنگتن مجازات‌هایی مالی را در نظر خواهد گرفت که کاهش مبلغ مذکور یکی از این مجازات‌ها خواهد بود.

به گفته دیپلمات‌ها، این تامین مالی یک سوم کمک مالی سالانه آمریکا به این آژانس است که قرار بود اول ژانویه به آن داده شود،‌ اما تا زمان پایان بازنگری دولت دونالد ترامپ در مساله کمک‌های آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین بلوکه شده است.

ترامپ روز سه‌شنبه تهدید کرده بود، آمریکا احتمالا کمک‌ها به فلسطینی‌ها را متوقف می‌کند چرا که آنها آماده مشارکت در مذاکرات صلح نیستند، اما سازمان آزادیبخش فلسطین فورا اعلام کرد، هرگز تسلیم این باج‌خواهی نمی‌شود.

آمریکا بزرگترین کمک کننده مالی به آنرواست و تعهداتی در زمینه پرداخت حدود ۳۷۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۱۶ داشت.

اورشلیم پست: نتانیاهو محرمانه از ترامپ خواست از تهدیدش در زمینه توقف آنروا عقب‌نشینی کند

اورشلیم پست اظهار داشت، وزارت خارجه اسرائیل از دولت آمریکا خواست از تهدیدش درباره توقف حمایت مالی از برنامه‌های آژانس امدارسانی و کاریابی به آوارگان فلسطینی عقب‌نشینی کند.

این روزنامه افزود: وزارت خارجه اسرائیل معتقد است این گام هیچ فایده‌ای نخواهد داشت بلکه برعکس باری بر دوش اسرائیل خواهد گذاشت و مسؤولان اسرائیلی در ارتش همچنین معتقدند، توقف تامین منابع مالی فلسطینی‌ها هیچ فایده‌ای ندارد.

طبق گزارش‌های این روزنامه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با کاخ سفید تماس گرفت و تهدید ترامپ را در پی اظهارات وزارت خارجه رد کرد، اما نتانیاهو همچنان علنا از این گام حمایت می‌کند.

فلسطین هجمه غیراخلاقی آمریکا علیه آنروا را محکوم کرد

وزارت خارجه فلسطین هجمه غیراخلاقی آمریکا علیه آنروا را از طریق مواضع و اظهارات آمریکا در زمینه قطع کمک مالی از این آژانس و هماهنگی اسرائیل با این گام را محکوم کرد، به ویژه که گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل خواستار برچیده شدن این آژانس شده و نسبت به اعتبار و نقش آن ابراز تردید کرده بود.

این وزارتخانه افزود، ائتلاف راست‌گرای حاکم در اسرائیل از مواضع جانبدارانه آمریکا از تل‌آویو که آخرین آن درباره قدس بود، سوءاستفاده می‌کند و از اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه و استعمارگرایانه‌اش به ضرر خاک کشور فلسطین استفاده می‌کند و حتی به شهرک‌سازی‌هایش ادامه می‌دهد.

این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است، راست‌گراها در اسرائیل در رقابت خطرناک بین نمایندگان این راست‌گرایی هستند و این باعث گسترش شهرک‌سازی و فسق و فجور شده است که آخرین این موارد اظهارات آویگدور لیبرمن است.

طبق بیانیه این وزارتخانه، این همسویی آمریکا با اسرائیل با هدف نابودی مساله وضعیت نهایی از جمله مساله قدس، سرزمین، مرزها و آوارگان با تکیه بر اشغالگری و تحمیل راه‌حل‌ها بر طرف فلسطینی و عربی است.

این وزارتخانه ادامه داد، این کودتای آمریکایی و اسرائیلی بر روند صلح و اساس و ابزارها و اهداف آن جامعه جهانی و سازمان ملل و موسساتش را در برابر بوته آزمایش واقعی قرار می‌دهد تا اعتبار بین‌المللی خود را در حل درگیری‌ها و پایان اشغالگری امتحان کرده و به وظیفه خود در حفظ امنیت و صلح جهانی عمل کند.

وزارت خارجه فلسطین افزود: جهان و سازمان‌ها و قوانین بین‌المللی باید موضعی صریح و روشن بگیرند که قادر به پایان اشغالگری اسرائیلی در خاک فلسطین باشد و به این ترتیب آن اعتبار باقی مانده خود در خصوص مساله فلسطینی را نجات دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.