سعید نوری آزاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع برنامه «پرسشگر» که از شبکه آموزش در حال پخش است، اظهار کرد: ما در این برنامه درباره سیاست‌های کلان نظام آموزشی صحبت می‌کنیم. سیاست نظام آموزشی یعنی کل نظام آموزشی رسمی کشور مانند آموزش و پرورش، پیش از دبستان، آموزش عالی، آموزش‌های آزاد و غیردولتی و ... است. همچنین در این برنامه درباره سیاست‌هایی که در قانون به آن‌ها تأکید شده و در پروسه آموزش و مهارت‌آموزی است، صحبت خواهیم کرد.

او به ایده برنامه «پرسشگر» اشاره و بیان کرد: ایده برنامه ما معمولی است و حتی در قانون الزام شده که رسانه‌ مکلف است واخواهی و به نظام آموزشی کمک کند. محور اصلی برنامه ما دو سند چشم‌انداز علمی کشور و تحول بنیادین آموزش و پرورش است. محور کار و مطالبه ما در برنامه بررسی چالش‌های اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است. این سند از طرف مقام معظم رهبری برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغ شده و قواعد خود را دارد و با چالش‌های زیادی همراه بوده است. در بخشی از این سند درباره رسانه‌هایی مانند رسانه‌های رسمی، دولتی و ملی صحبت شده و تعیین کرده‌اند که باید به نظام آموزش و پرورش کمک کنند. از طرف دیگر رسانه‌ها وظیفه دارند که مطالبه‌گری انجام دهند اما فردی این کار را انجام نمی‌داد.

تهیه‌کننده برنامه «پرسشگر» با اشاره به برنامه‌سازی در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از افراد تلاش کردند که وارد این حوزه شوند و در حوزه سیاست‌های نظام آموزشی برنامه‌سازی کنند. اما به دلیل اینکه سیاست نظام آموزشی بخش حاکمیتی کشور است و صحبت درباره این مسائل سخت است. برخی ممکن است که این مسائل را سیاسی کنند و قضیه را از جنبه آموزش نبینند و به ابعاد دیگر وارد کنند بنابراین توفیقی نداشتند.

نوری آزاد اضافه کرد: مدیر شبکه، سه سال قبل برای ساخت این نوع برنامه تصمیم گرفتند. ما طرح برنامه را با مدیر شبکه در میان گذاشتیم و آن‌ها با این طرح موافقت کردند.

او اضافه کرد، در این برنامه ما اشکال نظام آموزشی کشور را با توجه به سند آموزشی تحول، خارج از مدرسه و کل بدنه آموزش و پرورش می‌دیدیم. آموزش و پرورش تنها ۱۰ یا ۲۰ درصد در سیاست نظام آموزشی نقش دارد. بیشترین تصمیم‌گیری در بیرون و با تعامل انجام می‌شود. ما این طرح را ارائه دادیم و از آنجا که مشکلات زیادی هم داشت، مدتی در اجرای کار ما وقفه افتاد و در نهایت یک سال است که به روی آنتن می‌رود.

او با اشاره به مهمان‌های برنامه «پرسش‌گر» اظهار کرد: تا به حال سابقه نداشته از مسوولانی که در حوزه نظام آموزشی تصمیم می‌گیرند، دعوت شود که درباره سیاست نظام آموزشی سوال کنیم و آنها صحبت کنند. به همین دلیل ما در این راستا کمترین توان رسانه‌ای را داشته‌ایم. مهمانان ما همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در حیطه آموزش بودند یا در بُعد اجرایی با چالش‌های جدی مواجه بودند که باید چالش‌ها را بازگو می‌کردند. توجیه کردن این افراد با توضیح و حرف امکان‌پذیر نبود به همین دلیل ما کار خود را شروع کردیم تا تأثیر کار ما را مشاهده کنند.

این تهیه‌کننده با اشاره به پاسخگو نبودن برخی مسوولان گفت: برای بسیاری از مسوولان پاسخگو نبودن، هزینه ندارد. گاهی برخی مسوولان دوست دارند که صحبت کنند و پشتوانه‌ محکمی هم دارند. اما در برخی بدنه‌های دیگر، اگر صحبت کنند برایشان بد خواهد شد زیرا دیگران صحبتی ندارند و انگار این فرد ساز ناکوک می‌زند بنابراین این فرد هم صحبتی نمی‌کند و یا مصاحبه‌های خنثی انجام می‌دهد. برخی مسئولان هم می‌گویند به شرطی در برنامه حضور پیدا می‌کنند که در برنامه تنها دعوت شوند اما ما قبول نمی‌کنیم. در واقع آن‌ها برنامه را یک تریبون می‌بینند.

نوری آزاد به نقش رسانه‌ها در پاسخگو نبودن برخی مسوولان اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌ها واخواهی نمی‌کنند و برخی هم بداخلاقی انجام می‌دهند؛ بنابراین برخی مسوولان نسبت به برنامه‌ها ذهنیت پیدا می‌کنند و گارد می‌گیرند بنابراین پاسخی نمی‌دهند. این مسئله یک رفتار اجتماعی است، بخشی از این رفتار به برنامه‌ساز و مدیر رسانه برمی‌گردد و بخش دیگر به دولت. اگر دولت شرایطی را برای رسانه‌ها فراهم نکرده باشد تا راحت کار کنند، بنابراین به برخی بدهکار می‌شوند.

او اضافه کرد: رسانه مجبور است در همه حال کار کند و در مقابل برخی کوتاه بیاید همین مسئله باعث می‌شود که حنایش رنگ نداشته باشد. اگر رسانه بخواهد تندروی هم بکند به آن وصله‌هایی می‌چسبانند. همه این موارد رفتارهای اجتماعی است. برای مثال دولت فردی را برای بودجه معرفی نمی‌کند که پاسخ دهد، شاید عقلی پشت این کار است. بنابراین رسانه بدِ ماجرا خواهد شد زیرا نمی‌تواند از مسئول پاسخ بگیرد. رسانه دیوار کوتاهی دارد و از همه آسیب می‌بیند. البته رفتار نه چندان حرفه‌ای نیز در بین رسانه‌ها دیده می‌شود.

نوری آزاد با اشاره به تخصصی بودن شبکه آموزش اظهار کرد: من برای انتقال برنامه به دیگر شبکه‌ها پیشنهاداتی داشتم اما به نظرم باید اخلاق حرفه‌ای داشته باشم و بدانم که باید صحبت تخصصی در جایگاه تخصصی گفته شود. بنابراین شبکه آموزش هم می‌تواند به این برنامه کمک کند.

او به تفاوت میان بیننده و مخاطب اشاره کرد و ادامه داد: دیدگاه اشتباهی که رسانه‌ها جا انداخته‌اند این است که مردم باید زیاد ببینند اما به نظر من زیاد دیدن مفید نیست بلکه باید خاص ببینند. برخی  در گذشته به من می‌گفتند که شبکه آموزش چقدر بیننده دارد و من به آن‌ها می‌گفتم، من باید این بیننده را ایجاد کنم. ما باید مخاطب خود را بشناسیم و بر روی آن تأثیر داشته باشیم. گاهی بیننده با مخاطب اشتباه گرفته می‌شود. بیننده در برابر رسانه منفعل است و تنها کانال را بالا و پایین می‌کنند اما مخاطب باید بداند که برنامه ما هفتگی پخش می‌شود و موضوع آن چیست. رسانه زمانی که بتواند موثر کار کند و هدف داشته باشد می‌تواند مخاطب هم جذب کند. اگر ما بتوانیم این برنامه را بین فرهنگیان توسعه بدهیم، موفق خواهیم بود.

نوری آزاد با اشاره به اجبار به استفاده از اسپانسر در برخی برنامه‌ها اظهار کرد: من با مدیر شبکه قرار گذاشتم که برنامه من اسپانسر نداشته باشد به دلیل اینکه زمانی که اسپانسر گرفته می‌شود، به قشری بدهکار می‌شویم و نمی‌توانیم حرف خود را بازگو کنیم و رسالت رسانه‌ای خود را انجام دهیم. اگر هم کاری انجام دهید می‌گویند حتما برای اسپانسر خود کاری انجام می‌دهند.

او با اشاره به مجری نداشتن برنامه «پرسشگر» بیان کرد: ما در برنامه خود مجری نداریم به دلیل اینکه کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت حرف می‌زنند حاضر نیستند جلوی کسی صحبت کنند که در این حوزه علمی ندارد. چالش بزرگ من برای شروع برنامه این مسئله بود و می‌خواستیم که مجری نداشته باشیم. بنابراین ساختار را عوض کردیم و اکنون در برنامه خود پرسش‌گر داریم که جایگاه و علمی دارد و می‌تواند در حوزه مشخصی از مسوولان سوال کند. ما ۱۰ نفر پرسش‌گر در برنامه داریم که تا به حال از چهار نفر آن‌ها استفاده کرده‌ایم و آقای عبداللهی پرسش‌گر اصلی ماست.

به گزارش ایسنا، برنامه «پرسشگر» جمعه هر هفته ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.