مقامات گردشگری شهر آگرا اعلام کرده اند قصد دارند به زودی تعداد بازدیدکنندگان را به ۴۰ هزار نفر در روز کاهش دهند در حالیکه درخواست گردشگران برای بازدید از این محل در فصل های خاصی از سال تا ۷۰هزار نفر در روز نیز می رسد.

این تصمیم در حالی اتخاد می شود که تسهیل فرآیند سفر به هند، منجر به افزایش روز افزون گردشگران برای بازدید از تاج محل شده است. 

لازم به ذکر است که سالانه میلیون ها نفر از این مکان باز دید به عمل می آورند.

کارشناسان آثار تاریخی هند هشدار داده اند که هجوم جمعیت انبوه گردشگران به این اثر بی نظیر موجب فرسایش این مقبره منحصر بفرد می شود.

آنها می گویند در حال حاضر تاج محل به نظافت روزانه سطح خارجی بنا نیاز دارد تا آلودگی هوا باعث تغییر رنگ سنگ های مرمر از سفید به زرد نشود.

در روزهای اخیر، به علت هجوم گردشگران، پنج نفر در ازدحام جمعیت مصدوم شدند.

مقامات شهر آگرا اعلام کرده اند برای تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای این تعمیرات، برای آن دسته از گردشگران خارجی که ۱۶ دلار معادل یکهزار روپیه برای ورود به این بنا پرداخت کنند، محدودیت ورود اعمال نخواهد شد. گردشگران هندی نیز که در حالت عادی فقط ۴۰ روپیه برای بازدید از تاج محل پرداخت می کنند؛ در صورتی که همین مبلغ را بپردازند با ممانعت در ورود به علت ازدحام مواجه نخواهند شد.

این بنای تاریخی در سال ۱۶۳۱ میلادی توسط شاه جهان امپراتور مغول بعنوان مقبره برای همسر خود «ممتاز محل» احداث شده است.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار دولتی هند در سال ۲۰۱۶ میلادی، تقریبا ۶.۵ میلیون نفر از این مکان بازدید به عمل آوردند.

چندی پیش، حذف تاج محل به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری هند از برخی بروشورهای دولتی گردشگری در این کشور باعث کنجکاوی رسانه هایی شد که گمان می کنند دلیل آن تعلق این شاهکار تاریخی به مسلمانان باشد.

مقامات این ایالت که برای حفظ و نگهداری تاج محل هر ساله ۲۲ میلیون دلار از بانک جهانی منابع مالی دریافت می کنند می گویند، حذف تاج محل صرفا به این دلیل بوده است که می خواستند در بروشورهای جدید جا برای معرفی پروژه های جدید ایالت در حوزه گردشگری باز شود.

به رغم ایجاد یک بزرگراه مدرن که زمان تردد اتوبوس های گردشگران از دهلی نو تا تاج محل را به کمتر از سه ساعت کاهش داده است این بنای تاریخی که هفتمین مورد از عجایب هفتگانه جهان شمرده می شود از سال ۲۰۱۲ با کاهش مداوم گردشگران روبه رو بوده است.

تاج محل یکی از ممتازترین نمونه های معماری هندی-اسلامی است که در قرن ۱۷ توسط یک امپراطور مغول به نام شاه جهان به یاد همسر فقیدش ممتاز محل ساخته شد.

برخی دست اندرکاران محلی گردشگری در شهر آگرا، مقامات دولت ایالتی را متهم می کنند که تمام توجه خود را به ارتقای گردشگری مذهبی به نفع آثار باستانی مربوط به هندوها معطوف کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.