علی‌اصغر مونسان امشب در مراسم آغاز رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: تبریز امن‌ترین،زیباترین و توسعه یافته‌ترین شهر کشور است و شهر اولین کتابخانه دولتی، قطار شهری، رستوران مدرن، هتل مدرن، سینمای عمومی ایران، مدرسه تحصیلات ابتدایی، مدرسه ناشنوایان، بلدیه، مرکز تلفن ایران، آتش‌نشانی، موسسه خیریه و ده‌ها اولین دیگر در حوزه فرهنگ و اقتصاد و اجتماعی است.

وی با اشاره به شهرهای خواهرخوانده‌ تبریز بیان کرد: این شهر خواهرخوانده‌های زیادی دارد که کربلا نمونه آن است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ابراز خرسندی از انتخاب تبریز ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری،گفت: امید داریم آذربایجان مسیر رشد خود را ادامه دهد و شهر تبریز همیشه اولین باشد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده و مسیر رشد را با شتاب زیاد ادامه می‌دهد و به واسطه رشد فناوری آی.تی پیش‌بینی می‌شود خیلی از بخش‌های اقتصادی در آینده با تغییرات روبه‌رو شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: به واسطه همین رشد فناوری، خدمات حضوری بانکداری کاهش خواهد یافت و بیمه افت می‌کند و به تبع آن بخش‌های اقتصادی جدید گسترش می‌یابد ضمن آنکه باید توجه کرد صنعت گردشگری در دنیا رشد را با شتاب ادامه داده و پایداری خود را گسترش می‌دهد.

وی با اشاره به آمار جهانی ابراز کرد: آمارها نشان می‌دهد که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر در دنیا وجود دارد که اگر این عدد به‌ ازای متوسط هر گردشگر یک‌هزار و ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شود، می‌تواند اقتصاد عظیمی را به وجود آورد.

مونسان خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای توسعه یافته با گردشگری قابل حل بوده و این بخش مهم برای کشورهای توسعه‌یافته رقم بالاتری دارد.

وی ادامه داد: مزیت مهم گردشگری ایجاد اشتغال ارزان با سرمایه حدالاقلی است که وقتی با صنعت مقایسه می‌شود، می‌بینیم در بخش اقتصاد موثر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد:گردشگری در سال ۲۰۱۶،بیش از ۱۰۸ میلیون شغل مستقیم و بیش از سه برابر آن شغل غیرمستقیم در جهان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به‌ازای هر ۱۱ شغل در دنیا، یک شغل مربوط به گردشگری است.

معاون ریاست جمهوری با اشاره به اینکه گردشگری در کشور برای ایجاد درآمد و اشتغال مهم است، افزود: در بخش صنایع‌دستی کشور، یک میلیون نفر شاغل بوده و ۵ میلیون نفر از این بخش ارتزاق می‌کنند، البته ۲ میلیون نفر در زنجیره صنعت گردشگری در حال اشتغال هستند.

وی افزود: این بخش گردشگری زودبازده و ارزان برای ایجاد درآمد و شغل است.

مونسان با تاکید به اینکه مسیر گردشگری میانبر توسعه برای کشور به حساب می‌آید، افزود: اهمیت به این بخش باعث طی کردن مسیر توسعه است و حتی رقیب برای اقتصاد نفتی است که مهم‌ترین نقش را می‌تواند ایفا کند.

این مسؤول اجرایی کشور  با بیان اینکه برای افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر با ۲۵ میلیون دلار درآمد ارزی ایجاد کرد،گفت: در حال حاضر ورودی ۵ میلیون گردشگر به کشور داریم که با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم هدف‌ها را محقق کنیم و به اقتصاد کمک کنیم. 

وی ابراز کرد: آمار جهانی سال ۲۰۱۶ نشان داد که گردشگری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار در توسعه نقش داشته که ما با آن فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

مونسان با تاکید به اینکه کشور دارای میراث فرهنگی، معنوی و گرانبهای تاریخی است، بیان کرد: باید این ظرفیت‌ها و داشته‌ها بتواند نقش خود در بخش گردشگری را جدی‌تر ایفا کند. 

وی اذعان داشت: ایران کشورهای زیادی در مجاورت خود با تاریخ محدود دارد که آمار گردشگری خوب کسب کرده و همه این کارها با ایجاد جاذبه‌های مصنوعی و پروژه‌های گردشگری بود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: انتخاب تبریز برای پایتخت گردشگری جهان اسلام بر پایه داشته‌های فاخر فرهنگی و آثار متعدد تاریخی و اجتماعی این منطقه بوده است که خوشبختانه این استان در پنج استان اول کشور در زمینه گردشگری خارجی می‌گنجد.

وی اعلام کرد: طبق آمار گردشگری تبریز، ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی در نیمه اول سال به تبریز آمده‌اند که در قیاس با سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.

صالحی ابراز کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ آثار ملی در تبریز به ثبت رسیده که ظرفیت بزرگی برای نقش گردشگری این خطه محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: تبریز بعد از انتخاب قدس، قونیه و مدینه به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شده که امید است با تلاش‌ها بتوانیم این رویداد جهانی را تبدیل به فرصت کرده تا گردشگر جذب کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.