تیم ملی ایران قرار است در ادامه مسیر خود و در یکی از اردو های آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی به مصاف تیم ملی ترکیه برود. قرار است تیم ملی ایران پس از سال ها به مصاف ترکیه ای برود که نتوانسته است به جام جهانی روسیه صعود کند.

تاریخچه بازی های تیم ملی ایران و تیم ملی ترکیه به این شکل است که این دو تیم ۱۱ بار با یکدیگر بازی کردند که ایران اکثر بازی های خود به ترکیه را باخته است. اولین بازی ایران و ترکیه سال ۱۹۴۷ و در تهران برگزار شد که تیم ملی ایران آن بازی را ۳-۱ واگذار کرد. دومین بازی به سال ۱۹۴۸ بر می گردد که این بازی هم در تهران برگزار شد و با تساوی ۱-۱ با پایان رسید. سومین بازی این دو تیم سال ۱۹۵۰ برگزار شد، مسابقه ای که ایران در شهر استانبول بازی خود را با نتیجه ۶-۱ به ترک ها باخت.

چهارمین بازی در همان سال ۱۹۵۰ برگزار شد و این بازی با نتیجه ۲-۲ مساوی در شهر آنکارا پایتخت ترکیه به پایان رسید. پنجمین بازی سال ۱۹۶۵ و در تهران برگزار شد که ایران این بازی را هم با نتیجه ۲-۱ به ترکیه واگذار کرد. ششمین بازی در سال۱۹۶۵ بود که ایران موفق شد اولین برد خود را مقابل ترکیه به دست بیاورد و این بازی با نتیجه ۲-۱ به سود ایران به پایان رسید.

همه بازی هایی که نام برده شد به شکل دوستانه بوده است ولی ایران و ترکیه بازی رسمی هم با یکدیگر داشته اند که اولین دیدار رسمی دو تیم به سال ۱۹۶۵ و در جام اکو باز می گردد؛ جایی که ایران و ترکیه به تساوی ۰-۰ دست پیدا کردند. اما هشتمین بازی دو تیم سال ۱۹۶۷ و در کشور پاکستان و چاچوب جام اکو برگزار شد که ایران بازی را ۱-۰ به ترکیه ای ها واگذار کرد. نهمین بازی ترکیه و ایران سال ۱۹۶۹ در آنکارا ترکیه انجام شد که ایران باز هم در جام اکو ۴-۰ بازی را باخت. دهمین بازی ایران و ترکیه در جام اکو بود که تیم ملی ایران و در تهران به تساوی ۱-۱ با ترکیه رسید. اما آخرین بازی که حدودا ۴۴ سال پیش بود سال ۱۹۷۴ برگزار شد که باز هم ایران بازی خود را با نتیجه ۱-۰ واگذار کرد.

ایران و ترکیه پس از ۴۴ سال قرار است دوباره به مصاف هم بروند و این در حالی است که این دو کشور همسایه هستند. آخرین باری که ترکیه و ایران با یکدیگر بازی کردند به سال ۱۹۷۴ بر می گردد و قطعا دیدن بازی این دو تیم پس از ۴۴ سال جذاب و دیدنی خواهد بود.

دوازدهمین بازی دو تیم قرار است دوستانه باشد که تیم ملی کشورمان برابر تیم ملی ترکیه اواخر ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (هفتم خرداد ماه ۱۳۹۷) به میدان می رود.

۴۳

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.