سازمان حفاظت محیط زیست در آمارگیری روزانه خود شاخص کیفی هوای کلان‌شهرها و مراکز استانها در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ظهر امروز را (سه‌شنبه دوازدهم دی ماه) به‌طور کامل مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارشهای مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور، شاخصهای ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و آلاینده‌های جوی به‌ترتیب در کلان‌شهرهای اهواز، اصفهان، تهران، مشهد، کرج، شیراز و بجنورد بیشتر از حد انتظار وجود داشته است.

عدد شاخص ذرات معلق و آلایندگی در اهواز ۱۵۲، اصفهان ۱۴۷، تهران ۱۲۸، مشهد ۱۲۵، کرج ۱۱۷، شیراز ۱۱۵ و بجنورد ۱۰۹ شد که بر همین اساس کیفیت هوای اهواز در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت و گروههای حساس یا بیماران نباید در این مراکز استانهای ذکرشده تردد داشته باشند.

طبق گزارشهای به‌دست‌‌آمده ۱۴ مرکز استان، شرایط مناسب‌تری را داشتند و کیفیت هوای آنها در شرایط سالم قرار گرفت و ساکنان این استانها به‌سبب وزش باد موقتی و عدم وارونگی دما هوای بهتری را استنشاق کردند.

اما کیفیت هوای چهار مرکز استان کشور در شرایط پاک قرار گرفت که ارومیه با شاخص ۳۰ پاک‌ترین مرکز استان کشور نام گرفت.

همچنین بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ساعات قبل با ورود سامانه بارشی و وزش باد در نقاط غربی، شمالی و مرکزی کشور به مرور از غلظت آلاینده‌های جوی کاسته شده است و مردم کلانشهرهای صنعتی نیز امشب و فردا هوای مطبوع‌تری را استنشاق می‌کنند.

بنابر تمهیدات اندیشیده‌شده از سوی مسئولان اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بین ۵۰ تا ۱۰۰ باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروههای حساس نیز به میانگین عددی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از ۱۵۰ تا ۲۰۰ قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا در وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.