صبح پنجشنبه یک بمبگذار انتحاری همایش علمی-پژوهشی مرکز فرهنگی تبیان واقع در خیابان مزاری در غرب کابل را هدف حمله قرار داد و به دنبال آن دو انفجار دیگر واقع شد. گروه داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

محب‌الله زیر، از مسئولان وزارت بهداشت افغانستان گفته که ۲۵ نفر از زخمی‌ها هنوز بستری هستند که وضع سه نفر آنها "وخیم" است.

گفته شده که بیشتر قربانیان دانشگاهیان، خبرنگاران و مدرسان مدارس دینی بوده‌اند. چند زن و کودک هم در میان کشته شدگان و زخمی‌ها بوده‌اند.

حسن حسینی، مسئول خبرگزاری صدای افغان (آوا) که از رسانه‌های زیرمجموعه مرکز فرهنگی تبیان است، به بی‎‌بی‎سی گفت که از ۱۵ کارمند حاضر این مرکز در همایش دیروز، هفت نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند و تنها سه نفر از آنها جان به سلامت به در بردند.

این همایش به مناسب سالگرد اشغال افغانستان از سوی ارتش شوروی سابق در ششم دی ۱۳۵۸ برگزار شده بود. این همایش در حال اجرا بود که فرد مهاجم به محل همایش حمله کرد.

به گفته حسینی، بیشتر افراد حاضر در این همایش به عنوان "کارشناس و نخبگان فرهنگی" دعوت شده بودند. وی افزوده است که ضامن‌علی محقق، استاد حوزه علمیه، عندلیب ضیایی، معاون مرکز فرهنگی تبیان، محمدرضا بهرامی، استاد دانشگاه‌های خصوصی و خداداد احمدی، مدیر یکی از مدرسه‌های خصوصی کابل در میان کشته شدگان هستند.

نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران گفته‌اند که در این رویداد یک خبرنگار کشته و هفت خبرنگار دیگر زخمی شدند. این خبرنگاران برای پوشش خبری همایش علمی-پژوهشی تبیان به این محل رفته بودند.

حسینی مدنی، مدیر خبرگزاری "جمهور" گفته که خبرنگار کشته شده خبرنگار این خبرگزاری بود. که مسئولان این رسانه به احترام او امروز این خبرگزاری را تعطیل اعلام کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمله به این مرکز فرهنگی و رسانه‌ای را "جنایت جنگی" خوانده است. عبدالاحد فرزام، رئیس دفتر محلی این کمیسیون در کابل گفته است که رسانه‌ها تحت حمایت قوانین بین‌المللی قرار دارند، اما عاملان حمله دیروز این قوانین را نقض کردند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به دنبال این حمله اعلام کرده که کار خبرنگاری در افغانستان دشوار شده و نگرانی خود را در این مورد اعلام کرده است.

حمله به مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان، دومین حمله گروه داعش به رسانه‌ها در افغانستان در دو ماه اخیر بوده است.

ماه گذشته مهاجمان وابسته به گروه داعش به شبکه تلویزیونی خصوصی شمشاد حمله کردند و دو نگهبان آن را کشتند و ۲۰ کارمند این رسانه را زخمی کردند.

این گروه حدود هشت ماه پیش هم به تلویزیون ملی ولایت ننگرهار حمله کرد. این حمله منجر به مرگ ۶ نفر و زخمی شدند ۲۰ نفر دیگر شد.

نهاد حامی رسانه‌های آزاد در افغانستان موسوم به "نی" سال ۲۰۱۷ را برای خبرنگاران و رسانه‌های این کشور سال "خونینی" خوانده و از ثبت ۱۴۱ مورد خشونت با خبرنگاران، از جمله ۱۴ مورد قتل و ۲۳ مورد جراحت آنها خبر داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.