علی اکبری در گفت‌وگوییدر خصوص نقش رسانه‌ها بیان کرد: رسانه‌ها نقاط قوت و ضعف را در جامعه انعکاس می‌دهند. اینکه رسانه‌ها چقدر در تصمیم‌گیری مسئولان اثرگذار هستند بستگی به افراد دارد که چه میزان تاثیرپذیر باشند. از نظر من اگر رسانه‌ها حرفه‌ای عمل کنند و تعهد حرفه‌ای نیز داشته باشند فارغ از جنبه‌های خطی و گرایش‌های سیاسی می‌توانند بهترین عوامل تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه گفت: رسانه‌ها در هر جایی که نگاه دلسوزانه و متناسب با منافع کشور داشته باشند، می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و هر جایی که نگاه خطی داشته باشند، خوب نیست. نقدهای کارشناسی که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود، در سطوح مدیران نباید کسی آن‌ها را نادیده بگیرد. حداقل باید نقدها و نظرات را مطالعه کنند و با تفکر خود مقایسه کنند و یک جمع‌بندی داشته باشند. نباید مدیری خودش را فارغ از نقدها و نظرات مطرح شده بداند بلکه باید آنها را مطالعه کند و در روند اصلاح آن‌ها پیگیر باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: برای تهیه یک خبر، نقد و گزارش یک مجموعه باید دست به کار شود. فرآیندی باید طی شود تا در نهایت مطلب بتواند رسانه‌ای شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرد. این امر مستلزم زمان، هزینه و منابع است. نمی‌شود برای آن قیمت تعیین کرد چرا که بحث دانش و روشنگری در میان است لذا نباید نظرات و نقدهای کارشناسی که از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود، نادیده گرفته شود.

اکبری افزود: اگر تصمیمی بخواهد گرفته شود و نقدی بر آن وجود داشته باشد، باید قبل از اینکه تصمیم نهایی گرفته شود نقدها انجام شود، البته ممکن است نقدها هم جای بحث داشته باشند اما هر میزان در فرآیند تصمیم‌گیری دانش اضافه شود بر روی نگرش تاثیرگذار خواهد بود و به دنبال آن در نوع رفتار و نوع تصمیم‌گیری نیز تغییر ایجاد خواهد شد. این تغییر رفتارهای جزئی در نهایت منجر به تغییر رفتارهای جامعه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.