خبرگزاری فرانسه گزارش داد، با شمارش ۹۹ درصد آرای انتخابات محلی کاتالونیا احزاب حامی استقلال این منطقه ۷۰ کرسی پارلمان محلی یعنی دو کرسی بیشتر از اکثریت مطلق را به دست آوردند.

با این حال، آن‌طور که از نتایج شمارش ۹۹ درصد آرا اعلام شده است، حزب اتحادگرای "شهروندان اسپانیا" توانسته بیشترین تعداد آرا یعنی حدود ۲۵ درصد را کسب کند. بدین ترتیب این حزب ۳۶ کرسی از پارلمان جدید را به خود اختصاص خواهد داد. پارلمان کاتالونیا ۱۳۵ کرسی دارد.

بنا بر قوانین کاتالونیا، حزبی که بیشترین آرا را در انتخابات کسب کند، اجازه دارد برای تشکیل دولت محلی اقدام کند.

این به آن معنا است که اگر حزب اتحادگرای "شهروندان اسپانیا" بیشترین آرا را کسب کند، اجازه تشکیل دولت جدید را خواهد داشت اما همزمان، در صورتی که احزاب جدایی‌طلب بتوانند در پایان این انتخابات بیشترین کرسی را در پارلمان کسب کنند، ممکن است آنها مدعی تشکیل دولت شوند.

در همین حال، اینس آریمدس گارسیا، رهبر جوان حزب شهروندان اسپانیا که حامی خودمختاری کاتالونیا بدون نیاز به استقلال از اسپانیا است، ضمن ابراز خوشحالی از کسب بیشترین آرا در انتخابات اخیر گفت، با وجود این که تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت احزاب جدایی‌طلب بعید به نظر می‌رسد، اما او تلاش خود را خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا که به نظر می رسد حزب او در میان احزاب جدایی‌طلب بیشترین رأی را کسب کرده، پیش‌‎تر خواستار لغو اتهامات واردشده علیه او و سایر جدایی‌طلبان در صورت پیروزی آنان در انتخابات شده بود.

پوجدمون که در تبعیدی خودخواسته فعلا مقیم بلژیک شده است، امیدوار است با پیروزی احزاب جدایی‌طلب، طرفداران استقلال کاتالونیا به قدرت بازگردند و همچنین چند مقام سابق دولت او که اکنون به جرم "براندازی نظام" در زندان به سر می‌برند، آزاد شوند.

در صورت پیروزی احزاب استقلال‌طلب، پارلمان کاتالونیا یک بار دیگر صحنه مجادله میان احزاب طرفدار استقلال محلی بدون جدایی از اسپانیا در یک طرف و حامیان تشکیل یک کشور جدید و استقلال کامل از مادرید در طرف دیگر خواهد شد.

انتخابات روز پنج‌شنبه در پی آن برگزار شد که دولت اسپانیا ماه اکتبر گذشته با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی استقلال در کاتالونیا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این منطقه خودمختار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.