نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب طرفدار و ضد استقلال کاتالونیا رقابت نزدیک دارند، به این معنی که بحران سیاسی این متطقه بعید است به زودی حل و فصل شود.

کارلس پوجدمون، رئیس جمهور برکنار شده کاتالونیا، گفته است که اسپانیا باید اتهامات خود علیه وی و سایر جدایی طلبان را در صورت پیروزی آنان در انتخابات لغو کند.

دولت اسپانیا در ماه اکتبر حکم داد که تا انتخابات، اداره این منطقه توسط دولت مرکزی صورت خواهد گرفت.

نتایج کلی نظرسنجی‌هایی که توسط روزنامه "ال پاییس" منتشر شده، نشان می‌دهد که حزب سوسیالیست چپ کاتالونیا (ERC) که طرفدار استقلال است پیشگام خواهد بود؛ این حزب با کسب ۳۳ کرسی در پارلمان محلی و کسب یک یا دو کرسی بیشتر بر حزب سیودادانوس (Cs) که خواهان اتحاد با اسپانیا است، پیروز خواهد شد.

به گزارش بی.بی.سی پیش‌بینی می‌شود که حزب پوجدمون که طرفدار استقلال است با کسب حدود ۲۷ کرسی در انتخابات در رده سوم قرار گیرد. این بدان معنی است که هیچ گروهی قادر به تشکیل اکثریت پارلمانی طرفدار استقلال در پارلمان نخواهد بود.

پودجمون در تبعید خودخواسته در بلژیک به سر می‌برد.

جدایی‌طلبان که در پارلمان کاتالان موضعی قوی داشتند در ۲۷ اکتبر پس از یک رفراندوم بحث‌برانگیز، استقلال این منطقه را اعلام کردند. مقامات اسپانیا همه‌پرسی کاتالونیا را غیرقانونی خواندند.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، به دنبال دولت کاتالان را برکنار و مجلس آن را منحل کرد. دولت اسپانیا به منظور سرکوب جنبش جدایی طلبان اعلام کرد که روز ۲۱ دسامبر انتخابات به راه خواهد انداخت.

دادستان اسپانیا ۱۳ سیاستمدار جدایی طلب کاتالونیا را متهم به شورش و فتنه می‌کند، از جمله پوجدمون و چهار نفر دیگر که به بلژیک فرار کرده‌اند.

پوجدمون در سخنرانی در رادیو کاتالونیا گفت، او متقاعد شده است که کاتالونیایی‌ها با رای خود، به از بین بردن دولت مشروعیت نخواهند بخشید.

او پیش‌بینی کرده است که انتخابات روز پنجشنبه نشان خواهد داد که "نسخه" و راهکار راخوی کار نمی‌دهد.

او افزوده است: "اگر جدایی‌طلبان در انتخابات پیروز شوند و اسپانیا همچنان پرونده‌ها علیه آنها را لغو نکند این امر بی‌احترامی نسبت دموکراسی را نشان خواهد داد."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.