رویترز گزارش داد، مولداوی و روسیه در سال جاری میلادی پیوسته در نزاع بوده و در ماه مه دیپلمات‌های طرف مقابل را از کشورهایشان اخراج کردند. مولداوی نیز در ماه اوت معاون نخست وزیر روسیه را عنصر نامطلوب دانست.

دولت مولداوی می‌گوید، با مقامات این کشور بدرفتاری می‌شود تا در تحقیقات مولداوی درخصوص یک پرونده پولشویی به رهبری روسیه اخلال وارد کنند. مسکو نیز مولداوی را به "اقدامات آشکار ضد روسیه" متهم می‌کند.

وزیر امور خارجه مولداوی طی اعلام درخواست خود از سفیر این کشور در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما به دنبال راه‌هایی برای غلبه بر وضعیت فعلی هستیم تا در آینده از چنین اقداماتی جلوگیری شود؛ اقداماتی که می‌تواند روابط میان روسیه و مولداوی را نابود کند.

وی افزود، مولداوی می‌خواهد رفتاری دوستانه، قابل اعتماد و بر پایه احترام متقابل داشته باشد.

مولداوی که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، در زمینه سیاسی به دو بخش تقسیم شده است. دولت این کشور طرفدار غرب و خواستار نزدیکی بیشتر با اتحادیه اروپاست اما ایگور دودون، رئیس جمهور این کشور از جانب روسیه حمایت می‌شود.

در ماه دسامبر، ولاد پلاهوتنیوک، رئیس حزب حاکم مولداوی، مسؤولان روسیه را به آزار و اذیت او و سایر مقامات این کشور با پرونده‌های حقوقی جعلی متهم کرد که به قصد قرار دادن او در لیست نظارت بین‌المللی تهیه شده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.